Volvo får stororder på 1.300 lastbilar från Iran

volvo får stororder på 1.300 lastbilar från iran Volvo Lastvagnar har fått en order på sammanlagt 1.300 lastbilar av modell FH12 4x2 och 6x4 (dragbilar) till Iran. Det totala värdet uppgår till cirka 600 miljoner kronor (66 miljoner Euro). Lastbilarna kommer att levereras i form av packsatser (CKD), med en viss del lokalt anskaffat material, och monteras i Teheran. Bilarna är anpassade till europeiska krav, med bland annat Euro 3-motorer, och kommer i huvudsak att användas i transittrafik. Den nya ordern är inom ramen för det samarbetsavtal som tidigare tecknats med Saipa Diesel i Iran. "Sammanlagt i år har vi tecknat över 2.000 order för Iran, vilket är mycket glädjande," säger Claes Svedberg, chef för International Division vid Volvo Lastvagnar. 2002-09-20 För ytterligare information, kontakta Claes Claeson, Volvo Lastvagnar AB, 031-663908 alt. 0708-363908. Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, drivsystem för marint och industriellt bruk samt flygmotorkomponenter. Dessutom tillhandahåller koncernen kompletta lösningar inom finansiering och service. Koncernen har ca 78,000 anställda, tillverkning i 25 länder och verksamheten bedrivs på över 185 marknader. Volvokoncernen omsätter närmare 200 miljarder kronor.Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, drivsystem för marint och industriellt bruk samt flygmotorkomponenter. Dessutom tillhandahåller koncernen kompletta lösningar inom finansiering och service. Koncernen har ca 71,000 anställda, tillverkning i 25 länder och verksamheten bedrivs på över 185 marknader. Volvokoncernen omsätter närmare 180 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/20/20020920BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/20/20020920BIT00100/wkr0002.pdf