Volvo Lastbilar monteras i Thailand

VOLVO-LASTBILAR MONTERAS I THAILAND Volvo Lastvagnar har startat montering av tunga lastbilar i Bangkok i Thailand. I år beräknas produktionen bli 150 Volvo FM-lastbilar för att nästa år öka till 350 fordon. Investeringen i fabriken uppgår till en million USD. Volvo Lastvagnar är den första utländska tillverkare av tunga lastbilar som etablerar montering i Thailand. Fabrikens kapacitet kommer vid full drift att uppgå till 500 lastbilar per år vid ett skift. Antalet anställda planeras bli cirka 30 personer. Investeringen omfattar bl a en ny produktionslinje, verktyg, riggar mm. Komponentförsörjningen till fabriken kommer i stigande omfattning att komma från inhemska underleverantör i takt med att fordonskomponent-industrin utvecklas i landet. - Thailands allt starkare ekonomi och Volvo Lastvagnars inriktning att stärka närvaron i Asien är utmärkta förutsättningar för att nu inleda produktion i Thailand, säger Roar Isaksen, chef för Volvo Lastvagnars International-division. - Övergången till avancerade teknologier och system inom transportnäringen betyder goda förutsättningar för Volvo Lastvagnar att introducera Volvo-produkter till kunder i Thailand, fortsätter Roar Isaksen. För att ytterligare kunna stödja sina kunder planerar Volvo Truck and Bus (Thailand) Co., Ltd. att samla sin verksamhet i ett nytt huvudkontor utanför Bangkok. Anläggningen kommer även att fungera som Volvo Lastvagnars huvudåterförsäljare i Thailand och inrymma, förutom försäljning, bl a service, reservdelssupport och finansiering. Volvo Lastvagnar kommer dessutom att utöka antalet serviceställen med sex platser i landet från nuvarande 11. 31 maj 2000 För ytterligare information, v g kontakta Lennart Sunestedt, tel: 031-66 66 34 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00500/bit0002.pdf