Volvo Lastvagnar kompletterar utbudet i nordamerika med ny 465-hästars motor

Volvo Lastvagnar kompletterar utbudet I Nordamerika med ny 465-hästars motor Volvo Trucks North America lanserar nu en 465-hästars motor för den nordamerikanska marknaden som klarar miljökraven EPA02. Volvo är därmed ensamma på den amerikanska marknaden om att kunna erbjuda ett komplett motorprogram med samma effektnivåer som innan de nya, strängare utsläppskraven trädde i kraft. Volvos nya VN-serie har tagits emot mycket väl av kunder och fackpress sedan lanseringen i augusti 2002. Den nya motorn är den hittills mest kraftfulla i den serie motorer som Volvo tagit fram för att möta kraven i EPA02 som trädde i kraft 1 oktober i fjol. Med en effekt på 465 hästkrafter vänder den sig i första hand till kunder som kör tunga transporter i fjärrtrafik. Volvo är den enda lastbilstillverkaren i Nordamerika som lanserat en helt ny lastbilsserie som redan från början anpassats för de skärpta utsläppskraven. 2003-02-24 För ytterligare information, kontakta Claes Claeson 031-66 39 08, 0708-36 39 08 Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 71 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 180 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm, London, Bryssel, Frankfurt och på NASDAQ i USA ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/24/20030224BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/24/20030224BIT00460/wkr0002.pdf