Volvo lastvagnar startar egen tillverkning av tunga lastbilar i ryssland

Volvo LASTVAGNAR STARTAR EGEN Tillverkning av TUNGA Lastbilar i Ryssland Volvo Lastvagnar blir första västerländska lastbilstillverkare som startar tillverkning i eget namn i Ryssland. Företaget räknar inledningsvis med att kunna producera 200-300 vagnar per år för den ryska marknaden. Etableringen är ett resultat av ett samarbetsprojekt med det ryska företaget AFK Sistema. Den nya anläggningen i Zelenograd, strax norr om Moskva, är ett led i satsningen på den växande ryska marknaden för moderna tunga lastbilar. Idag rullar ca 12 000 Volvo-lastbilar på de ryska vägarna. Efter ett par svaga år efter den ekonomiska krisen 1998 har marknaden återhämtat sig och Volvo leverade i fjol 423 lastbilar. - Med en industriell bas i Moskva stärker vi vår position i Ryssland. Det är viktigt att vara på plats för att kunna växa med marknaden, säger Volvo Lastvagnars VD, Jorma Halonen. Samtidigt som Volvo Lastvagnar etablerar sig med egen tillverkning investerar man också i försäljningsledet för att möta efterfrågan på moderna tunga lastbilar. Sedan tidigare har Volvo Lastvagnar liknande sammansättningsfabriker i ett drygt dussintal länder runt om i världen. 2003-03-20 För ytterligare information, kontakta: Claes Claeson, Volvo Lastvagnar, tel 031 - 66 39 08, 0708 - 36 39 08. E-mail: claes.claeson@volvo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT00390/wkr0002.pdf