Volvo Lastvagnars vd kräver lagändring

Volvo Lastvagnars vd kräver lagändring för att rädda 800-900 liv per år i trafiken Varje år dör mer än 4 000 personer i frontalkollisioner mellan personbilar och lastbilar på Europas vägar. Volvo Lastvagnar och dess vd, Jorma Halonen, kräver nu en lagändring som möjliggör deformationszoner på lastbilar. "Vi kan inte stillatigande se på när 800-900 personer årligen förlorar livet helt i onödan," sa Jorma Halonen vid en presskonferens i samband med European Road Transport Show i Amsterdam. Sedan augusti i år är ett främre underkörningsskydd obligatoriskt för nya lastbilar. Det förhindrar att personbilen kilas fast under lastbilen vid en krock. Detta ger bättre möjligheter för passagerarna i bilen att kunna överleva en kollision upp till en total hastighetsskillnad av ca 60 km/h. Men Jorma Halonen och Volvo Lastvagnar vill gå ett steg längre. Om lastbilarna förses med en 60 cm lång extra deformationszon skulle enligt Halonen säkerheten förbättras väsentligt även vid relativt höga hastigheter. Därmed skulle ytterligare 800-900 liv per år kunna sparas i Europa. Med dagens vikt- och längdbestämmelser går det inte att bygga in en sådan deformationszon utan att minska på fordonets lastutrymme i mot svarande grad. Något som tvingar transportföretagen att välja mellan ökad säkerhet och bibehållen lastkapacitet. "En snabb och gemensam lagstiftning kring längd- och viktbestämmelser över hela Europa är det enda sättet att göra den längre deformationszonen möjlig," säger Jorma Halonen. "Detta kommer inte att ske på frivillig basis, ingen åkare har idag råd att avstå från last." Volvo Lastvagnar är redan en bit på väg med en inre 20 cm lång deformationszon som är standard på de nya modellerna Volvo FH och Volvo FM. Ytterligare steg finns i konceptform. 2003-10-16 För ytterligare information, vänligen kontakta Claes Claeson, Volvo Lastvagnar, 031-66 39 08 eller 0708-36 39 08 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/16/20031016BIT00870/wkr0002.pdf