Volvo levererar 60 busschassier till kollektivtrafiken i Sydney

Volvo levererar 60 busschassier till kollektivtrafiken i Sydney Volvo Bussar har fått en order från den australiensiska delstaten New South Wales på 60 busschassier som skall gå i kollektivtrafik i Sydney. Leveranserna påbörjades i september och beräknas avslutas under oktober 2004. Det totala ordervärdet uppgår till 123,4 miljoner SEK. Volvo vann ordern i en offentlig upphandling för transportmyndigheten State Transit Authority (STA) i New South Wales. Ordern är den andra på kort tid från STA till Volvo: I slutet av 2002 beställde myndigheten 30 busschassier som går i trafik i staden Newcastle. "Dessa ordrar speglar våra satsningar på ett renare, säkrare och mer tillförlitligt system för kollektivtrafik", säger Joe Tripodi, parlamentssekreterare, New South Wales transportministerium. Både de 60 bussarna till Sydney och de 30 som levererats till Newcastle baseras på Volvos chassi B12BLE. Det är lågentré-bussar med hög åkkomfort. Volvos 12-litersmotor DH12D uppfyller miljökraven i Euro 3. "Ordern från STA är ännu ett bevis för att vi har en mycket bra produkt i Volvo B12BLE. Sedan introduktionen i juli 2001 har vi fått närmare 200 order i Australien på detta chassi", säger Simon Bath, chef för Volvo Bus Australia. Chassierna i den senaste ordern till Sydney får karosser monterade lokalt från företaget Custom Coaches. Det första chassiet levererades för karossering i september, och samtliga 60 bussar beräknas vara levererade i oktober 2004. 2003-10-20 För mer information, kontakta Christina Fjellman, Corporate communication: 0739-02 42 80 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/20/20031020BIT00490/wkr0002.pdf