Volvo Mobility Systems införlivas med Volvo Bussar

Volvo Mobility Systems införlivas med Volvo Bussar Fordonsdiagnostik och trafikinformationssystem byggs ihop vilket ger fler funktioner, bättre kvalitet och ökad tillförlitlighet. Det är resultatet av att Volvo Mobility Systems från den 1 oktober är en del av Volvo Bussar. Volvo Mobility Systems (VMS) har sedan 2000 utvecklat och sålt informations- och trafikledningssystem baserat på IT under varunamnet ITS4mobility. Kunderna är huvudmän för kollektivtrafik och bussoperatörer, främst i Europa. Vid dessa affärer har det nästan uteslutande handlat om eftermontering på befintliga kollektivtrafikfordon. Men VMS och Volvo Bussar har också samarbetat för att kunna koppla ihop bussens funktioner med informationssystemen. Detta är idag verklighet i elektroniksystemet BEA som öppnar helt nya möjligheter för huvudmän och operatörer att utföra diagnostik och samla statistisk information om bussar i en flotta. "Att vi nu går upp i Volvo Bussar är en naturlig utveckling," säger Claes Westberg, chef för Volvo Mobility Systems. "ITS4mobility kan därigenom integreras direkt i produktutveckling och produktion vilket leder till fler användningsområden och ökad tillförlitlighet samtidigt som det förenklar för kunden. Det innebär också att vi kan erbjuda transportlösningar i stort och inte bara för bussar. Det breddar bilden och gör att vi som företag får en större förståelse för kundens behov." VMS kommer även fortsättningsvis att arbeta under namnet Volvo Mobility Systems gentemot sina kunder. 2003-10-14 För ytterligare information, vänligen kontakta Christina Fjellman, 031- 66 73 05, 0 708-66 70 88. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/14/20031014BIT00650/wkr0002.pdf