Volvos första Kinabyggda grävmaskin levererad till kund idag

Volvos första kinabyggda grävmaskin levererad till kund IDAG Den första grävmaskinen som byggts vid Volvo Construction Equipments (Volvo CE:s) nya fabrik i Kina levererades idag till kunden ZheJiang YuZhong Construction Group, en leverantör som arbetar åt det nya projekt som skall bygga en Formula One motorstadion i Shanghai. Efterhand som alltfler byggprojekt kommer igång i Kina ökar snabbt kravet på grävmaskiner med många olika funktioner. Kina har under de allra senaste åren blivit en av de största marknaderna för grävmaskiner med en försäljning av mer än 17.000 maskiner år 2002. Prognoserna talar för en fortsatt tillväxt av marknaden. För att svara upp mot kraven offentliggjorde Volvo förra året att man etablerat ett helägt bolag i landet och att en produktionsanläggning skulle byggas på ett markområde om 70 000 m2 i det nya Pudong-distriktet i Shanghai. Investeringen på ca 130 miljoner kronor ger Volvo en produktionskapacitet på ett par tusen maskiner årligen. Initialt kommer produktionen att fokuseras på den nyligen lanserade B-serien av 20 tons bandgående grävmaskiner som utvecklats vid Volvo CE:s globala centrum för grävmaskiner i Korea. "Dagens leverans från vår nya fabrik i Kina utgör en milstolpe i vårt företags historia och personalen har gjort ett enastående jobb som har fått igång produktionen på mindre än ett år," säger Tony Helsham, VD för Volvo CE. När det gäller marknadsföring och försäljning har Volvo CE idag 5 filialkontor och 12 återförsäljare i Kina. Detta distributions- och servicenätverk kommer under 2003 att utökas till 8 filialkontor och 20 återförsäljare som kommer att täcka hela Kina. 2003-04-14 För ytterligare information, kontakta Klas Magnusson, +32 2 482 5065, +32 475 576214 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/14/20030414BIT00730/wkr0002.pdf