VOLVOS TEKNIKPRIS 2003 TILLDELAS VOLVO LINK

VOLVOS TEKNIKPRIS 2003 TILLDELAS VOLVO LINK Volvos Teknikpris 2003 på 200.000 kronor delades på onsdagens bolagsstämma ut till den grupp vid Volvo Trucks North America och Volvo IT, som utvecklat telematiksystemet "Volvo Link". Volvo Link kombinerar satellitteknik med Internet för funktioner som bland annat navigering, trafikinformation, vägassistans och tvåvägskommunikation mellan lastbilar och deras hemmabaser, oavsett var i världen ett fordon finns. Volvo Link är billigare att använda än dagens mobiltelefonsystem, förutom att systemet är billigare i inköp för kunden. Jämfört med existerande system i USA är Volvo Link en tredjedel så dyrt. Systemet är det första verkliga kommersiella telematiksystemet som också små till medelstora åkerier kan ha stor ekonomisk fördel av. Volvo Link kan lätt anpassas globalt för övriga produktslag. Volvo Penta använder exempelvis delar av detta system i USA, där det kallas SeaKey(TM). Gruppen som tilldelats priset består av tio tekniker från bolagen Volvo Trucks North America samt Volvo IT i Greensboro, North Carolina. Priset på 20.000 kronor vardera delades traditionsenligt ut av Volvos koncernchef, Leif Johansson. Volvos Teknikpris instiftades 1988 för att uttrycka uppskattning för särskilt framstående tekniska insatser inom Volvokoncernen, vilka bidrar till den tekniska profileringen av Volvo och stimulerar till insatser som för koncernens tekniska kompetens framåt. 2003-04-09 För ytterligare information, kontakta Lars-Erik Larsson, Volvo Technology AB 031-66 65 50, lars-erik.larsson@volvo.com För bild och grafik, kontakta Pär Aronsson, 031-66 13 73, par.aronsson@volvo.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT01060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/09/20030409BIT01060/wkr0002.pdf