ABAX blir koldioxidneutralt två år tidigare än planerat

Läs original

I början av 2020 började ABAX sin resa till att bli koldioxidneutral och målsatta att uppnå detta 2022. I sin första hållbarhetsrapport meddelar ABAX att de har blivit koldioxidneutrala två år tidigare än planerat.

ABAX uppnådde alla miljömål

2020 har varit ett framgångsrikt år för ABAX:s värdekedja som lyckats nå alla sina miljömål, minska koldioxidutsläppen och börja göra deras försörjningskedja grönare. Utsläppen minskade med imponerande 48% och de återstående kompenserades av PAS 2060-certifierade koldioxidprojekt som stöder lokala samhällen i Centralafrika. För att göra ännu mer samarbetade ABAX med WeForest och har finansierat över 100 000 träd under året som hjälper till att bekämpa avskogning i södra Malawi.

ABAX: s ansvar sträcker sig längre än att bli koldioxidneutralt. De har också börjat arbeta med sin leverantörskedja, kunder och med icke-statliga organisationer för att få en helt positiv klimatpåverkan, säger Taryn Lynne Sumpton, Sustainability Consultant ABAX.

Under 2020 började ABAX också byta till en helt elektrisk fordonsflotta. Tillsammans med andra initiativ för att hantera flottans utsläpp har vi minskat koldioxidflottan med 63% från året innan.

Hårdvaruförpackningar producerade CO2-neutrala

Rapporten visar enastående arbete och prestationer under året och en av de förändringar som har stor inverkan är en omdesign av hårdvaruförpackningen som nu tillverkas CO2-neutral. Målet var att minimera avfall och använda hållbart källmaterial som har uppnåtts.

Förutom att omdesigna förpackningar, mäter och hanterar ABAX ett antal KPI: er som hjälper till att skapa en grönare värdekedja. Av särskilt intresse är deras samarbete med tillverkaren; efter att ha utvidgat omfattningen av hållbara lösningar avsevärt 2020 med spännande nyheter som kommer under andra kvartalet 2021.

Tillägnad hållbarhet

Under det senaste året har ABAX tagit sitt arbete med företagsansvar och social påverkan till nästa nivå efter att ha meddelat ”hållbar” som en av sina företagsvärden. Hållbarhet valdes som en av de högsta prioriteringarna bland de anställda i ABAX och har blivit en del av samtalet i hela organisationen sedan dess.

– Under 2020 bildade ABAX en ESG- och CSR-kommitté, skapade sin första offentliga hållbarhetsrapport, meddelade utsläpp till internationella rapporteringsstandarder och har löpande stöd från toppledningen. Jag förväntar mig att ABAX åtagande kommer att påverka alla intressenter i organisationen positivt, avslutar Taryn Lynne Sumpton.

Rapporten publicerades på abax.com/se/csr

För mer information:

Bruce Atle Karlsen, Chief Performance Officer ABAX
Email: atle.karlsen@abax.no
Telefon: +47 930 05 747

Taryn Lynne Sumpton, Sustainability Consultant ABAX
Email: taryn.sumpton@abax.no
Telefon: +47 902 56 108

ABAX är Europas näst största telematikföretag och en av de största aktörerna inom IoT. ABAX Global Networks består idag över 40 000 kunder med mer än 450 000 abonnemang - och växer ständigt.

Vi ligger i framkant på marknaden med tjänster som länkar företagens tillgångar. Vårt uppdrag är att hjälpa kunderna att driva sin verksamhet smartare. Våra lösningar gör det lättare att öka effektiviteten, följa lagar och regler samtidigt som kundernas lönsamhet ökar. Vi utvecklar vår egen linje av hårdvara, firmware och programvara; bundna i en öppen plattform, ansluten till ABAX Global Network. Enthusiastic, Innovative och Sustainable är kärnan i den upplevelse våra kunder har med ABAX som ger våra kunder en glimt av framtiden med oändliga möjligheter.

På ABAX finns 300 anställda fördelade mellan försäljning, kundservice, marknadsföring, administration, kvalitet och produktutveckling. Vi är representerade i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederländerna, Belgien, Polen och Storbritannien med huvudkontor i Larvik, Norge.

Taggar:

Citat

ABAX är en transparent och ansvarsfull organisation som har åtagit sig att förbättra människors liv och minska deras påverkan på miljön”
Taryn Lynne Sumpton, Sustainability Consultant ABAX