ABB automatiserar produktionen av Absolut Vodka

ABB automatiserar produktionen av Absolut Vodka 2001-11-07 -- Produktionen hos The Absolut Company i Nöbbelöv i Åhus skall öka från 35 till 50 miljoner liter. ABB har fått en beställning, värd drygt 8 miljoner, på automationsutrustning för en helt ny destillationsanläggning i Nöbbelöv. Automationsleveransen innehåller ABB:s nya automationskoncept, Industriell IT och omfattar 6 stycken operatörsstationer (Operate IT), servrar och styrsystem för styrning och reglering av den nya destillationsanläggningen. Leveransen sker under 2002 och 2003. "The Absolut Company genomför nu en investering på cirka 300 miljoner kronor under fyra år för att möta den stora efterfrågan på försäljningssuccén Absolut Vodka," säger Lars Dahlqvist, chef Teknisk Utveckling på The Absolut Company i Åhus. I Nöbbelöv skall stora delar av utrustningen bytas ut och byggas om, framför allt utrustning för destilleringen, mäskberedningen och fermenteringen av sprit. Det kommer också att uppföras en fabrik för framställning av torrfoder ur restprodukten drank (en biprodukt). ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information kontakta: ABB Manufacturing- and Consumer Industries Leif Bartholdson Tel. 040-550 384 The Absolut Company Lars Dahlqvist Tel. 044 - 288200 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/07/20011106BIT00930/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/07/20011106BIT00930/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com