ABB bygger kabelförbindelse i Australien

Pressmeddelande [REMOVED GRAPHICS] ABB AB, Koncernstab www.abb.se Kommunikation 721 83 Västerås info@se.abb.com I/JL 01-01-09 Telefon: 021 - 32 50 00 Telefax: 021 - 18 69 Nr. 1001 57 ABB bygger kabelförbindelse i Australien HVDC Light - teknik perfekt för elhandel ABB har fått beställning på ett 180 kilometer långt kabelbaserat kraftöverföringssystem för högspänd likström mellan Victoria och South Australia. Systemet ska med stöd av ABB:s HVDC Light-teknik möjliggöra elhandel mellan Victoria och South Australia på den avreglerade australiska kraftmarknaden. Beställningen av överföringssystemet kommer från Murraylink Transmission Company Pty. som ägs av TransÉnergie, vilket är kraftöverföringsdivisionen inom Hydro-Québec, Canada. ABB levererar ett komplett överföringssystem för högspänd likström, HVDC Light, mellan de två växelströmsnäten. Systemet består av två strömriktarstationer, den ena ansluten till nätet i Victoria och den andra ansluten till växelströmsnätet i South Australia, samt ett underjordiskt kabelsystem på 180 km mellan strömriktarstationerna. Beställningen är den andra HVDC Light-överföringen i Australien. Den första var en 65 kilometer lång länk mellan Queensland och New South Wales. HVDC Light-tekniken, som utvecklats av svenska ABB, utnyttjar högspänningshalvledare kopplade till avancerade kablar för att minska storleken på strömriktarstationerna och minska kraftförlusterna under överföringen. Det nya systemet är utrustat med mät- och kontrollsystem som gör det särskilt lämpligt vid elhandel på marknader med stränga miljökrav. För mer information, kontakta: Svante Svensson Petter Arvidson vd, ABB Power Systems AB vice vd, ABB AB Tel: 0240-78 20 00 Tel: 021-13 70 20 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00070/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/09/20010109BIT00070/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär inom banbrytande teknik med ett omfattande erbjudande för digitala industrier. Med över 130 år av innovation är ABB idag ledande inom digitala industrier med fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den gemensamma digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s marknadsledande verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com