ABB får beställning på elektrisk utrustning till Sydafrika värd 26 MUSD

ABB får beställning på elektrisk utrustning till Sydafrika värd 26 MUSD Ny utrustning till aluminiumsmältverk hjälper till att öka produktionen 2002-06-06 - ABB har fått en beställning värd 26 MUSD på att leverera elektrisk utrustning och styrutrustning till ett aluminiumsmältverk i Sydafrika, som byggs ut av gruvkoncernen BHP Billiton. "ABB valdes som leverantör på grund av att vi är marknadsledande inom stora likriktare för starkström. Grundat på 80 års erfarenhet och ungefär 1 500 levererade likriktare runt om i världen har vi expertkunnande att tillhandahålla tillförlitliga och effektiva lösningar med kort leveranstid, vilket är precis vad vi kommer att leverera till Billiton," säger Dinesh Paliwal, vice vd och ansvarig för divisionen Industries. Kontraktet innefattar konstruktion, tillverkning, installation och driftsättning av utrustningen, inklusive en gasisolerad transformatorstation (132 kV), en transformator/likriktare (330 kA), övertonsfilter och ett komplett automations- och styrsystem. Övertoner refererar till en störning i den elektriska strömmen, som kan göra att elektrisk utrustning överhettas eller till och med strejkar. En likriktare är en anordning för att konvertera växelström (AC) till likström (DC). BHP Billitons utbyggnad av smältverket i Richard's Bay, nära Durban, kommer att öka produktionen av aluminium med 130 000 ton per år. Arbetet har påbörjats på platsen och projektet beräknas slutföras i oktober 2004. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 152 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information kontakta: Media Relations ABB Corporate Communications, Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6492 Fax: +41 1 317 7858 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 43 317 38 04 Sverige: Tel: +46 21 32 57 19 USA: Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00660/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com