ABB får beställning värd 115 MUSD på att förstärka Mexikos kraftförsörjning

ABB får beställning värd 115 MUSD på att förstärka Mexikos kraftförsörjning Ska förstärka kraftlänk mellan vattenkraftverk och det nationella kraftnätet 2002-06-06 - ABB har fått en beställning, värd 115 MUSD, från Mexikos nationella kraftbolag, Comision Federal de Electricidad (CFE) på att bygga ett 242 kilometer långt kraftöverföringssystem. Syftet är att förstärka länken mellan landets största vattenkraftverk vid Manuel Moreno och det nationella kraftnätet. Detta är det fjärde större kraftöverföringsprojektet ABB har fått i Mexiko sedan slutet av 2000. "ABB:s starka lokala närvaro och breda kunnande inom kraftöverföringssystem gör att vi kan leverera den rätta lösningen både snabbt och kostnadseffektivt till CFE," säger Richard Siudek, vice vd och chef för ABB:s division Utilities. Tillsammans med den i Mexiko baserade konsortiepartnern Techint ska ABB konstruera kraftledningen på 242 kilometer mellan Manuel Moreno och transformatorstationen Juile, inklusive avancerade fiberoptiska länkar och integrerade styrsystem, samt bygga en ny transformatorstation vid Cerro Del Oro. Det nya kraftöverföringssystemet planeras tas i drift vid slutet av 2003. Kontraktet är en del i CFE:s plan på sammanlagt 269 MUSD på att utveckla Mexikos elektriska infrastruktur för att möta landets stadigt växande energibehov. Planen innefattar att bygga omkring 600 kilometer med kraftledningar (400 kilovolt) för att förbättra länken mellan vattenkraftverket på 1 500 megawatt vid Manuel Moreno, i den sydöstra delstaten Chiapas, och Tecali, nära staden Puebla, i den mer tätbefolkade och industrialiserade centrala regionen. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 152 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information kontakta: Media Relations ABB Corporate Communications, Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6492 Fax: +41 1 317 7858 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 43 317 3804 Sverige:Tel: +46 21 32 5719 USA Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/06/20020606BIT00650/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com