ABB får beställning värd 160 MUSD till oljeplattform i Nordsjön

ABB får beställning värd 160 MUSD till oljeplattform i Nordsjön Beställningen grundar sig på en lång relation med Norsk-Hydro 2003-05-20 -ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelar idag att de har fått en beställning värd 160 MUSD på underhåll och modifiering av Norsk Hydros oljeinstallationer på den norska kontinentalsockeln i Nordsjön. "ABB har haft liknande uppdrag hos Norsk Hydro sen 1994 och vi se den här beställningen som en bekräftelse på att de är nöjda med tidigare arbete och en stark tro på framtida gott sammarbete," säger Erik Fougner, chef för ABB:s division Olja, gas och petrokemi. Det treåriga avtalet innehåller underhåll och modifikation av Oseberg Field Centre, Oseberg South och Njord, så väl som landterminalen vid Sture i västra Norge. Avtalet har en option på tre, tvååriga förlängningar. ABB har fått en serie beställningar från Norsk Hydro. En av de senaste var ett kontrakt värt 80 MUSD på två moduler för att öka oljeproduktionen och starta exporten av gas från oljeplattformen Visund i Nordsjön. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. För mer information kontakta: Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Media Relations: ABB Corporate Communications,Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6492 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/20/20030520BIT00620/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com