ABB får beställning värd 23 MUSD inom olja och gas i Nordsjön

ABB får beställning värd 23 MUSD inom olja och gas i Nordsjön Beställningen från Statoil på att modifiera oljeplattformen bekräftar ABB:s marknadsledande positionen 2001-11-01 - ABB har fått en beställning, värd 23 MUSD (cirka 240 MSEK), från Statoil i Norge på att modifiera plattformen Sleipner A som ligger sydväst om Stavanger i Nordsjön. "Vi är glada över att ha fått den här beställningen, som bekräftar ABB:s marknadsledande position inom stora modifikationsarbeten medan plattformen är i drift," säger Gorm Gundersen, vice vd och ansvarig för ABB:s division Olja, gas och petrokemi. Genom modifieringen ska Sleipner A anslutas till olje- och gasflödet från det nya Signy-fältet. ABB ska ansvara för konstruktion, inköp, tillverkning och installation av en ny däckstruktur. I beställningen ingår också att ABB ska förbereda och installera rörledningekopplingen till Sleipner A, samt utföra andra modifikationer under en planerad stängning 2002. ExxonMobil ansvarar för oljefältet Sigyn som ligger 12 kilometer sydöst om Sleipner A. Fältet utvecklas genom en undervattenslösning. Oljan och gasen som utvinns ska transporteras till Sleipner A för förädling och leverans till marknaden. ABB har redan börjat arbeta med projektet, vilket ska vara klart i mars 2003. Som mest kommer 150 personer att arbeta med projektet. Under de sista veckorna har ABB fått flera stora beställningar bland annat; · på att konstruera, bygga och idriftsätta en stigrörsplattform för djuphavsprojektet Kizomba A, som ligger vid utanför Angolas kust, · på att bygga och driva en flytandeproduktionsenhet till Bergesen d.y. Offshore, värd 95 MUSD, · på att bygga en gaskompressor i Algeriet, värd 93 MUSD. · ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/01/20011101BIT00250/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/01/20011101BIT00250/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com