ABB får beställning värd 35 MUSD på transformatorer till Syrien

ABB får beställning värd 35 MUSD på transformatorer till Syrien ABB i Indiens största exportorder hittills kommer att modernisera kraftnät 2003-01-07 - ABB meddelar idag att de har fått ett kontrakt värt 35 MUSD på att konstruera och bygga sex högspända transformatorstationer i Syrien för att uppgradera landets kraftnät. Kontraktet med Public Establishment of Electricity for Generation and Transmission (PEEGT), Syriens kraftgenererings- och distributionsföretag, gäller för att bygga transformatorstationer i Dera, Al-Fayha, Bebila, Telhamis, North Aleppo och Sarakeb. Transformatorstationerna spelar en viktig roll i att stärka krafttillgången i dessa städer samt stärka Syriens kraftnät. "ABB har en bra position för att hjälpa Syrien möta dess växande kraftbehov," säger Peter Smits, ansvarig för ABB:s division Power Technologies. "Vårt globala nätverk möjliggör för oss att leverera exklusiv teknik snabbt och effektivt". Projektet innehåller konstruktion, anskaffning, tillverkning och att tillhandahålla utrustning för sex 230/66/20kV transformatorstationer. Det är ABB i Indiens största exportorder hittills. ABB kommer att leverera krafttransformatorer, instrumenttransformatorer, utomhusbrytare, mellanspänningsställverk samt kontroll- och reläpaneler från sina fabriker i Vadodara, Nashik och Bangalore. Projektet finansieras av European Investment Bank och kommer att vara klart om två år. Det här är den andra stora beställningen från Syrien under det senaste året. I december 2001 fick ABB en beställning värd 17 MUSD från PEEGT på att förbättra krafttillgången i industriområdena Aleppo, Homs och Damascus. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Företagets lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens företag verkar i mer än 100 länder och har cirka 146 000 anställda. För mer information kontakta: Media Relations: ABB Corporate Communications,Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6492 Fax: +41 43 317 7858 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/07/20030107BIT00200/wkr0002.pdf