ABB får beställningar värda 200 MUSD för att modernisera ryskt raffinaderi

ABB får beställningar värda 200 MUSD för att modernisera ryskt raffinaderi ABBs teknik ökar bensinproduktionen och minskar utsläppen ABB har undertecknat kontrakt värda cirka 200 MUSD (2 miljarder kronor) på att modernisera Tyumen Oil Companys oljeraffinaderi i Ryazan, Ryssland. Moderniseringsprojektet görs för att öka produktionen av ren, högoktanig bensin vid Tyumens största raffinaderi, beläget ungefär 20 mil öster om Moskva. Tyumen har också som mål att minska utsläppen från de transportbränslen som tillverkas vid Ryazan - genom att använda den teknik som ABB Lummus Global och samriskbolaget ABB-Chevron utvecklat - samt att expandera företagets andel av den ryska bensinmarknaden. Tyumen är - mätt i bevisade reserver - det näst största oljeföretaget i Ryssland, med reserver på ungefär 1 miljard ton och underutvecklade reserver på uppskattningsvis 2,4 miljarder ton. Beställningarna omfattar teknik-, konstruktion- och anskaffningstjänster liksom utrustning och finansieras delvis genom lånegarantier som godkändes i april 2000 av amerikanska export-importbanken (United States Export- Import Bank, US Exim Bank) i enlighet med ramavtalet inom olja och gas mellan USA och Ryssland. Moderniseringen av Ryazanraffinaderiet blir det tredje större raffinaderiprojektet som ABB medverkat i med garantier från US Exim Bank. Det första var Lukoils raffinaderi Permnefteorgsyntez i Perm vid Uralbergen i västra Ryssland (1995). Det andra var beställningen 1997 på utrustning och tjänster från det petrokemiska komplexet Nizhnekamsk- neftekhim (NKNK) vid Nizhnekamsk i republiken Tatarstan i västra Ryssland. För mer information: ABB Media Relations ABB Investor Relations John Fox Switzerland: +41 1 317 7266 Tel: +41 1 317 7834 Sweden: +46 21 32 5928 Fax: +41 1 317 7958 USA: +1 203 750 7743 media.relations@ch.abb.com investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00930/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/30/20001030BIT00930/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com