ABB i Västerås får 50 nya medarbetare

ABB i Västerås får 50 nya medarbetare Motortillverkningen koncentreras till Sverige och Finland 2001-11-20 ABB har beslutat att koncentrera produktionen av motorer till Västerås och Helsingfors. Det innebär att verksamheten vid motorfabriken i schweiziska Birr läggs ned från och med mitten av år 2002 och det på grund av olönsamhet. På Finnslätten i Västerås räknar man med cirka 50 nya jobb. "Att vi har fått förtroendet att ta över stora delar när våra schweiziska kollegor drar sig ur beror på att vi har en välskött verksamhet i Västerås som har kundernas och ledningens förtroende," säger Leif Andersson, chef för verksamheten Motors & Machines inom divisionen ABB Automation Technology Products (Automationsprodukter). Den nya organisationen innebär att Motors & Machines i Västerås kommer att behöva investera 20-30 miljoner kronor inom det närmaste året. Samtidigt skapas cirka 50 nya jobb. En del av de idag 310 medarbetarna på Finnslätten kommer också att få nya eller ändrade arbetsuppgifter. ABB:s maskinenhet är världsledande inom området högspända växelströmsmotorer och generatorer inom sitt storleksområde. Kunderna finns i hela världen och består av maskinbyggare och slutkunder. "Omstruktureringen innebär att vi kommer att få ett volymtillskott på över 200 miljoner kronor," säger enhetschef Kenneth Kullinger. "Vi kommer att utöka sortimentet med stora induktionsmotorer och med en utvidgning av effektområdet för likströmsmotorer i Västerås." "De viktigaste fördelarna med den här nya organisationen är de synergier som uppstår mot marknaden och inom produktionen." Divisionen ABB Automation Technology Products (Automationsprodukter) tillhandahåller produkter, mjukvara och tjänster för automation och optimering av tillverkningsprocesser samt relaterad affärsverksamhet. Viktiga tekniker inkluderar mätning, styrning, instrumentering, processanalys, drivutrustning, motorer, kraftelektronik, robotar och lågspänningsprodukter; som alla inriktas mot en gemensam arkitektur enligt konceptet Industrial IT för automations- och informationslösningar i realtid genom hela företaget. Dessa tekniker säljs både genom tredjepartskanaler (OEM, systembyggare, distributörer) och genom ABB:s slutkundsdivisioner. Divisionen har globalt ungefär 41 000 medarbetare. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00770/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/20/20011120BIT00770/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com