ABB Industrigymnasium lever vidare

ABB Industrigymnasium lever vidare Våra två skolor kommer med stöd av ABB och VBU i Ludvika samt Västerås kommun att satsa offensivt för framtiden. Företaget kommer att rekonstrueras och ägas till 100 % av personalen. Detta är en lösning som ses positivt av ABB och kommunerna. Detta innebär att utbildningen är tryggad för de elever som går i industrigymnasiet idag och att elever som sökt till dessa utbildningar till hösten kommer att garanteras en högkvalitativ och spännande utbildning. För att säkerställa en trygghet för kommande elevkullar har vi funnit en lösning tillsammans med Västerås stad som garanterar att de elever som går in i utbildning hos oss också kommer att vara garanterade att få fullfölja utbildningen. För VBU-s del i Ludvika arbetar vi på en liknade lösning. Det ser jag som en mycket stor styrka, säger rektor Sven Krispinsson. Annelie Lahti, utbildningsnämndens ordförande i Västerås och Åke Sandberg, förvaltningschef på Västerbergslagens Utbildningscentrum i Ludvika uttrycker båda sin tillfredsställelse över den lösning som nu finns. Vi kommer att intensifiera samarbetet mellan våra kommuner och ABB industrigymnasium och upprätta konkreta samarbetsavtal. "Vi är mycket glada för att det snabbt framkommit en lösning för att driva utbildningen vidare. Särskilt positivt är det att personalen går in som ägare. Det borgar för fortsatt hög kvalitet, vilket varit ett kännetecken för utbildningen. Vi räknar med ett fortsatt gott samarbete mellan skolan och ABB", säger Carina Malmgren Heander, personaldirektör på ABB. Intag av nya elever kommer att ske till hösten. Vår utbildning ska i fortsättningen vara av samma höga kvalitet som tidigare. Det kommer att vara en pressträff idag klockan 16.00 i Industrigymnasiets lokaler, Finslätten Robotvägen 4, bnr 345. Anmälan sker till Sven Krispinsson. Upplysningar: Sven Krispinsson, Rektor ABB Industrigymnasium i Ludvika och Västerås 0240- 78 20 50 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00700/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00700/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com