ABB-kontrakt i Rysslands Fjärran Östern är värt mer än 30 MUSD

ABB-kontrakt i Rysslands Fjärran Östern är värt mer än 30 MUSD Betydande andel av telekommunikationsprojektet Sakhalin II 2003-10-01 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, sade idag att man har tagit hem en betydande andel av kontraktet för att bygga upp ett tele-kommunikationssystem för det väldiga utvecklingsprojektet Sakhalin II för olje- och gasanläggningar på ön Sakhalin i östra Ryssland. ABB:s medverkan i projektet är värt mer än 30 MUSD. "Det här kontraktet är ett genombrott för våra telekommunikationsaffärer inom olja- och gasmarknaden, speciellt i Oberoende Staters Samvälde (OSS)," säger Dinesh Paliwal, chef för ABB:s division Automation Technologies. "Sakhalinprojektets utveckling drar till sig den största utländska direktinvesteringen i Ryssland hittills och ABB kommer att spela en viktig roll vid fullföljandet av projektet." Enligt kontraktet är ABB en av två huvudunderleverantörerna till Summit Kriljon-Service Telecom, ett joint-venture-företag grundat av Japanese Sumitomo Corporation och det ryska telekommunikationsföretaget Kriljon- Service för Sakhalin II-projektet. Summit Kriljon-Service Telecom är projektledare och ansvarig för projektservice och kontraktsunderhållet. ABB är ansvarigt för projektledning, teknik, kvalitetssäkring, säkerhet och miljö likaväl som för leveranser, installation och anskaffningar av all tele-kommunikationsutrustning för Sakhalin II. I juli 2002 tecknade ABB ett kontrakt med Exxon Neftegas Limited för 987 MUSD för att utveckla olje- och gasprocessanläggningar och supportanläggningar för Sakhalin I. ABB kommer att utveckla 18 olika telekommunikationssystem för tre offshore-plattformar; en olje- och gasprocessanläggning, LNG-anläggning och oljeexportterminal; en pipeline på 800 kilometer och omkring 110 klaffstationer; två hamnar; temporära telekomsystem för sex förläggningar; samt att förbättra infrastrukturen. Huvudkontoret för projektet kommer att vara i Bergen, Norge för konstruktionen och flyttas till ön Sakhalin för installation och anskaffning av utrustning. Ryska ingenjörer från Kriljon-Service kommer att arbeta jämsides med de norska kollegorna för att maximera överföring av kunskap och informationsutbyte. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 133 000 medarbetare. För mer information kontakta: Mediakontakter ABB Corporate Communications Zurich, Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 media.relations@ch.abb.com Västerås, Per-Lennart Berg Tel: +46 21 32 32 32 press@se.abb.com Aktieägar kontakter Schweiz: Tel. +41 43 317 3804 Swerige: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00470/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com