ABB köper brittisk ingenjörskonsult

ABB köper brittisk ingenjörskonsult Automationslösningar inom kemi, petrokemi och läkemedelsområdet ABB köper Eutech Engineering Solutions Ltd., en internationell ingenjörskonsult och dotterbolag till ICI-koncernen i Storbritannien. Köpesumman offentliggjordes inte. Eutech levererar en rad konsulttjänster inom tillverkning och konstruktion, inklusive genomförande och ledning av projekt, till mer än 150 kemi-, petrokemi- och läkemedelskunder runt om i världen. Verksamheten, med huvudkontor i Daresbury, Storbritannien, har cirka 550 medarbetare och redovisade år 2000 intäkter på ungefär 80 MUSD (cirka 750 MSEK). Jörgen Centerman, ABB:s vd och koncernchef, sade att förvärvet "ökar vårt kunnande och stärker vår position på marknaden som en leverantör av automationslösningar till kemi-, petrokemi- och läkemedelsindustrin. Med Eutechs expertkunnande inom dessa branscher blir ABB mycket bättre rustat för att leverera hela vårt sortiment av produkter och system inom konceptet Industriell IT - som integrerar alla kundens alla affärsprocesser i realtid, från inköp och produktionsplanering till orderhantering och leverans." ABB (www.abb.com) betjänar tillverknings-, process och konsumentvaruindustrin, energi, olja och gassektorn samt infrastrukturmarknaden med 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information, kontakta: ABB Media Relations ABB Investor Relations Thomas Schmidt Switzerland: +41 1 317 7266 Tel: +41 1 317 7354 Sweden: +46 21 32 5928 Fax: +41 1 317 7958 USA: +1 203 750 7743 media.relations@ch.abb.com investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/30/20010130BIT00400/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär inom banbrytande teknik med ett omfattande erbjudande för digitala industrier. Med över 130 år av innovation är ABB idag ledande inom digitala industrier med fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den gemensamma digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s marknadsledande verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com