ABB presenterade "prestanda i kraft" vid Cigré teknikutställning

ABB presenterade "prestanda i kraft" vid Cigré teknikutställning Premiärvisade "informationsaktiverade" kraftprodukter genom sitt Industrial IT-initiativ för industrin 2002-09-03 - "Prestanda i kraft med Industrial IT" var temat på ABB:s utställningsmonter på förra veckans Cigré-utställning i Paris. Teknikutställningen, avsedd för den internationella kraftöverförings- industrin, ägde rum den 26 till den 30 augusti som del av en veckolång internationell kongress. I Paris presenterade ABB begreppet "IT-certifierade transformatorstationer för industrin" - ABB-produkter med all nödvändig information för att stödja dem genom deras livscykel. ABB kommer att leverera den första Industrial IT-certifierade transformatorstationen för industrin till en europeisk tillbehöroperatör senare i år. Peter Smits, medlem i ABB:s koncernledning och chef för divisionen kraftprodukter, förstärkte sitt företags åtagande inom Industrial IT när han sade "Med hjälp av ett aggressivt program för produktförbättring, testning och certifiering säkerställer ABB att varje företags- 'byggblock' utrustas med de integreringsverktyg som är nödvändiga för att installera, operera och underhålla det effektivt. Kundvärdet i denna hållning börjar med den allra första certifierade produkten och kommer att växa betydligt allteftersom fler IT-kompatibla komponenter för industrin installeras." För att illustrera dessa värden demonstrerade ABB en lösning som visade hur hårdvarukomponenter tjänar på Industrial IT. Demonstrationen fokuserade på en högspänningsbrytare för strömstyrkor upp till 170 kilovolt för transformatorstationer med luftavstånd - som hanteras genom ett webbaktiverat gränssnitt som kallas Operate IT Process Portal. Operate IT-plattformen använder ABB:s Aspect Object-teknologi för att hantera alla data som krävs för drift, övervakning, optimering och underhåll av individuella produkter eller fullständiga transformatorstationer. Det browser-baserade användargränssnittet presenterar data i realtid och associerad data från andra källor tillsammans i en integrerad display. Elektroniska anläggningsobjekt kan kopieras, klistras in och ordnas i en mängd olika logiska strukturer för att möta behoven vid operationer, underhåll eller personalhantering. Ett enkelt klick med musen på någon "virtuell" enhet får fram en meny med information och verktyg för tillgångshantering för den fysiska enheten. Som komplement till demonstrationen utrustades högspänningsbrytaren som visades upp med ett nytt elektroniskt styrt motordon som operativmekanism och ett skyddssystem anslutet till den nya IEC 61 850 processbussen med vilken man kan öppna kommunikationen med andra leverantörers skyddssystem. ABB:s plattform Industrial IT överbryggar gapet mellan produktions- och affärssystem i realtid. Läs mer om Industrial IT på abb.se. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare runt om i världen. För mer information kontakta: ABB Power Technology Products Lokal kontakt Klaus Treichel Anders Sörman Tel: +41 43 317 4536 Tel: 0240 - 78 27 01 Fax:+41 43 317 4538 Fax: klaus.treichel@ch.abb.com anders.sorman@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/03/20020903BIT00260/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär inom banbrytande teknik med ett omfattande erbjudande för digitala industrier. Med över 130 år av innovation är ABB idag ledande inom digitala industrier med fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den gemensamma digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s marknadsledande verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com