ABB rapporterar deltagande i det särskilda utdelningsförfarandet 2018

Utdelningen ska godkännas av aktieägarna vid årsstämman den 29 mars 2018.

Aktieägare som representerar 443 817 164 aktier deltar i ABB Ltds Dividend Access Facility (DAF; särskilt utdelningsförfarande), vilket motsvarar 82 procent av de aktier hos ABB Ltd som är registrerade hos Euroclear Sweden.

Aktieägare som deltar i DAF registreras temporärt som aktieägare utan rätt till utdelning från ABB Ltd. Dessa aktieägare kommer istället att få sin utdelning från ABB Ltds svenska dotterbolag ABB Norden Holding AB. De deltagande aktieägarna kommer för varje ABB Ltd-aktie att erhålla en ABB Ltd-aktie utan utdelningsrättighet (ABB Ltd U) och en utdelningsrättighet från ABB Norden Holding AB som är separat från aktien (SR1). De ordinarie ABB Ltd-aktierna kommer att återregistreras på aktieägarnas konton den 9 april 2018. Förutsatt att aktieägarna godkänner utdelningsförslaget vid ABB Ltds årsstämma den 29 mars 2018 planeras utbetalningen av utdelningen för de aktieägare som deltar i DAF att ske den 10 april 2018.

ABB Ltd U-aktien är öppen för handel, parallellt med ABB Ltd-aktien på NASDAQ Stockholm under perioden 26 Mars 2018 till 4 april 2018. ABB Ltd U-aktiens ISIN-kod är SE0010920066. Det kommer inte vara möjligt att handla med utdelningsrättigheter, SR1.

Ytterligare information finns på ABB Sveriges webbplats www.abb.se/aktie eller på följande direktlinje: +46 (0)8 518 01 555.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information, kontakta:

E-post: media.relations@ch.abb.com

E-post: investor.relations@ch.abb.com