ABB:s robotar i samspel med anrika antikviteter

ABB i unikt samarbete på Antikmässan 18-21 februari

ABB och Rekostylisterna bjuder Antikmässans besökare på ”Robot rendezvous” - en lekfull tolkning på mässans tema, ”Kärleksfulla föreningar”. En fiktiv kärlekshistoria skapas mellan framtiden och dåtiden med hjälp av högteknologiska industrirobotar som ömt uppvaktar och beskyddar anrika antikviteter. Utställningen berör aktuella frågor som hållbarhet och miljömedvetenhet men visar även på vikten av att våga tänka nytt. Utställningens inramning hämtar inspiration från klassisk italiensk arkitektur och de avlånga skulpturgallerier som var typiska under renässansen. Robotarna finns utplacerade i mässlokalen likt futuristiska skulpturer och samspelar, på ett dansant sätt, med utvalda antikviteter från olika epoker. Industrirobotarna, som representerar det nya, interagerar smidigt och säkert med det gamla och visar prov på robotarnas exceptionella tillförlitlighet. ”Innovation och kreativitet är viktigt för oss på ABB”, säger Mikael Svensson, försäljningschef på ABB-enheten Robotics. ”Varje dag identifierar vi nya och spännande användningsområden för robotar - allt från bakning och biltvättning till gatustensläggning och mjölkning av kor - och här kan vi på ett annorlunda sätt påvisa robotarnas exceptionella tillförlitlighet och precision.” Utställningen visar inte bara prov på föreningen av föremål utan även föreningen mellan människor och maskiner genom ett kärleksfullt samspel dem emellan. ”Inom industrin minskar gapet mellan människa och robot hela tiden”, säger Mikael Svensson. ”Automatisering är nödvändigt för att behålla Sveriges globala konkurrenskraft och våra robotar är idag både enkla att använda, miljövänliga och tillförlitliga. Dessa faktorer bidrar till ökad produktivitet och energieffektivitet inom industrin.” ABB:s unika samarbete med Rekostylisterna och Stockholmsmässan är med sina 200 kvm den största inspirationsutställningen som någonsin gjorts på Antikmässan. ”Det känns otroligt kul och spännande att ett av världens absolut största företag inom automationsteknik vill och vågar vara med i ett sådant här annorlunda och kreativt sammanhang”, säger Aia Jüdes från Rekostylisterna som producerat utställningen. ”Det gör att vi kommer att kunna bjuda på en riktigt cool och oväntad upplevelse.” ABB som är en ledande leverantör av industrirobotar visar i utställningen ett flertal industrirobotar av typen IRB4600 och IRB140. Antikmässan (www.stockholmsmassan.se/antik) är Nordens största och görs i samarbete med Sveriges Konst- och Antikhandlareförening. ABB kommer att medverka på den presslunch som arrangeras onsdagen den 17 februari kl. 11.30. För mer information och ackreditering besök: http://www.antikmassan.se/common/category.aspx?id=8213 ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.