ABB:s teknikdag den 14 november 2001 i Dättwil

ABB:s teknikdag den 14 november 2001 i Dättwil ABB:s avdelning för Forskning och utveckling håller en pressinformation onsdagen 14 november i sitt forskningscenter i Dättwil utanför Baden, 30 minuter från Zürich flygplats. Under dagen presenteras ABB:s teknikplattform, tekniska framsteg och koppling mellan koncernens affärsstrategi och den tekniska strategin. Fokus för dagen är ett av ABB:s största initiativ Industrial IT. Konceptets grunder, sammankopplingen av ABB:s produkter i Industrial IT, pågående forskning inom området, produkter och erbjudanden kring Industrial IT samt fördelarna för våra kunder presenteras och diskuteras i detalj. Demonstrationer och utställningar som illustrerar och demonstrerar ABB:s framsteg inom industrial IT visas vid ingången till forskningscentret. Det går att besöka dem före och efter presentationerna samt under rasterna. Utskrifter av presentationsmaterialet kommer att finnas, de kommer även att läggas ut på Internet efter träffen. Presentationen börjar klockan 09.00 med ABB:s vd och koncernchef Jörgen Centerman följd av ABB:s forskningschef Markus Bayegan, som presenterar en överblick av ABB:s teknik inom de olika divisionerna, de senaste tekniska framstegen samt hur forskning och utveckling sker i koordination med kundernas önskemål och behov. Sedan följer en presentation av Industrial IT, konceptet och status, följt av hur produktutvecklingen går samt hur det påverkar våra kunders system och fabriker. Det kommer att finnas möjlighet till frågor efter varje presentation. Klockan 13.00 serveras lunch, följt av en guidad tur i forskningsanläggningen i Dättwil. Programmet avslutas senast 16.00, busstransport erbjuds till flygplatsen. Anmälan senast onsdag 7 november till Per-Lennart Berg: e-post: per-lennart.berg@se.abb.com eller på fax: 021-18 69 57. Preliminary Program 13 November 2001 All day Arrival in Swissotel (airport shuttle bus available) tbd Speaker Rehearsals in Dättwil 19:00 - 19:30 Apero 19:30 - open Dinner 14 November 2001 08:00 Bus departure to Dättwil Research Center 08:30 - 09:00 Reception in Dättwil 09:00 - 09:20 Introducing ABB J. Centerman 09:20 - 10:00 Technology Aspects M. Bayegan 10:00 - 10:15 Q&A J. Centerman/M. Bayegan 10:15 - 10:45 Break 10:45 - 11:05 Industrial IT Overview Speaker 1 11:05 - 11:30 Industrial IT Case I Speaker 2 11:30 - 11:45 Q&A Speaker 1 & 2 11:45 - 12:05 Industrial IT Case II Speaker 3 12:05 - 12:15 Wrap up M. Bayegan 12:15 - 12:30 Q&A Speaker 3/M. Bayegan 12:30 - 13:30 Lunch 13:30 - 15:45 Laboratory tour in Dättwil 16:00 Bus departure to airport Registration Form Technology Day 14 November 2001 Name & Company Last Name First Name BusinessTitle Company Phone Fax Address Country Personal Data Gender M / F Travel Information: Arrival Arrival by Plane / Train / Car Date Time Flight No. Airport Travel Information: Departure Departure by Plane / Train / Car Date Time Flight No. Airport Hotel Arrival in hotel Departure from hotel Room Paid by Extras Paid by Single / Double Type of room Yes / No Smoking Special requests to hotel: Meals Vegetarian Special requests Invoicing Address Comments I will participate at the dinner on 13 November 2001 I will NOT participate at the dinner on 13 November 2001 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00370/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/05/20011105BIT00370/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com