ABB säljer mätverksamheten för 244 MUSD

ABB säljer mätverksamheten för 244 MUSD Försäljningen är del av strategin att fokusera på kraft och automation 2002-09-18 - ABB har sålt sin mätverksamhet till Ruhrgas Industries AG i Essen, Tyskland, för 244 MUSD, exklusive skulder och likvida medel. Utöver detta övertar köparen 16 MUSD i pensionsskulder. "Vatten- och elektricitetsmätning är inte längre kärnverksamhet för ABB och försäljningen är en del av vår strategi att fokusera på kraft- och automationsprodukter för våra kraft- och industrikunder," säger Jürgen Dormann, ABB:s styrelseordförande och koncernchef. Intäkterna från försäljningen ska användas till att ytterligare minska nettoskulden. ABB:s globala vatten- och elektricitetsmätningsverksamhet har sitt huvudkontor i Luton, England och har cirka 3 800 medarbetare i mer än 30 länder. Verksamheten, som är en del av divisionen Automation Technology Products, rapporterade intäkter på ungefär 450 MUSD under 2001 Försäljningen är föremål för sedvanligt godkännande från konkurrensövervakande myndigheter. ABB:s svenska verksamhet inom värmemätning med cirka 65 medarbetare i Stockholm och Karlskrona omfattas inte av försäljningen. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare runt om i världen. För mer information kontakta Media Relations: ABB Corporate Communications, Västerås Per-Lennart Berg Tel. +46 21 32 50 25 Fax: +46 21 18 69 57 per-lennart.berg@se.abb.com Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 6494 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00050/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com