ABB ska förbättra kraftöverföring i Indien med flexibelt växelströmssystem

ABB ska förbättra kraftöverföring i Indien med flexibelt växelströmssystem Beställning tecken på ökad efterfrågan på avancerad kraftteknik i Indien 2003-03-19 - ABB, kraft- och automationsföretaget, har fått en beställning på ett nyckelfärdigt kraftöverföringssystem för växelström (Flexible AC Transmission System, FACTS). Ordern från Powergrid Corporation of India Limited (PGCIL) är värd 17 MUSD. ABB ska bygga en tyristorstyrd seriekompensationsanläggning för kundens 412 kilometer långa 400 kV kraftledning, som länkar samman två regioner i Indien. Projektet leds av ABB i Västerås. Kraftledningen kommer, tillsammans med den av ABB levererade HVDC- stationen på 1000 MW i Chandrapur, att säkra tillförlitlig och stabil kraftöverföring från östra till södra Indien och minimera risken för strömavbrott vid störningar i kraftsystemet. Benämningen FACTS täcker ett antal teknikområden som förbättrar säkerheten, kapaciteten och flexibiliteten i kraftöverföringssystem. "ABB är marknadsledare inom avancerad transmissionsteknik som till exempel FACTS. Tyristorstyrd seriekompensation är den mest moderna tekniken som förbättrar prestandan i kundernas kraftnät", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "Denna beställning är ett tecken på den ökande efterfrågan för avancerad infrastrukturteknik i Indien." Beställningen omfattar design, tillverkning, leverans, uppförande, testning och driftsättning av systemet. Utrustningen inkluderar avancerad kraftelektronik från ABB:s enheter i Sverige så som tyristoventiler och tillhörande kylsystem, det kompletta styrsystemet liksom optiska strömtransformatorer. Övriga högspänningsapparater levereras från ABB:s fabriker i Indien. Projektet ska tas i drift om ungefär 15 månader. "Detta projekt är ett resultat av den ökade betydelse som kraftbolag världen över fäster vid att hitta sätt att höja sin produktivitet och lönsamhet i en i övrigt tuff ekonomisk miljö. Teknik, som FACTS, där prestanda och kvalitet kan ökas i befintlig infrastruktur till en bråkdel av kostnaden för ny generering eller transmission blir då högintressant," säger Mikael Norin, chef för ABB:s globala affärsenhet FACTS i Västerås. Beställningen följer på en order till ABB nyligen på 14 MUSD från Austin Energy, Texas, för att tillverka och installera en FACTS-anläggning. I det fallet innebar investeringen för Austin Energy att de kan stänga en centralt belägen gaseldad kraftstation och ändå erhålla samma prestanda i kraftsystemet. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 139 000 medarbetare. För mer information kontakta: ABB Power Technologies Power Systems Mikael Norin, Affärsområdeschef Tel: 021-324800 mikael.norin@se.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/19/20030319BIT00140/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com