ABB tar en order värd 24 miljoner dollar för automation av gruvdrift i Kina.

Lösningar för gruvspel kombinerar drivning, motorer och kontroll för Huainan-koncernen

2004-11-23 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har tagit en order värd 24 miljoner dollar hos Huainan Mining Group Co. Ltd. i Kina för att leverera gruvspelsutrustning för åtta av koncernens kolgruvor. ABB:s leverans inkluderar ACS 6000 SD drivsystem med Direct Torque Control, synkronmotorer och kontrollsystem för gruvspel baserade på det nya Industrial IT Extended Automation System 800xA. Projektet omfattar fem nya gruvspel, komplett bromssystem för 11 nya gruvspel och ersättning av bromssystem för 13 befintliga gruvspel. Utrustningen kommer att levereras under 2005 och 2006. ”Vi är glada över att våra toppmoderna lösningar kan hjälpa till att garantera gruvsäkerheten och driftsäkerheten för Huainan-koncernen”, säger Dinesh Paliwal, chef för division Automation Technologies. ”Den här uppföljande ordern understryker vårt framgångsrika samarbete vad beträffar produktivitet och energisparande”. Tidigare i år fick gjorde Huainan Mining Group en beställning hos ABB för leverans av elektrisk utrustning för två produktionsspel försedda med ACS 6000 SD drivsystem och två AC800M styrsystem för gruvspel. Ordern inkluderade också fyra kompletta bromssystem för två produktionsspel och två servicespel. Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com