ABB tar ett aluminiumprojekt för 37 MUSD på Island

ABB tar ett aluminiumprojekt för 37 miljoner dollar på Island Företaget blir partner med Orkuvirki för att dubblera Nordurals smältkapacitet 2004-11-01 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att de har tagit ett kontrakt värt 37 miljoner dollar för kraftelektronik, kraftdistribution och kontrollsystem. Det har gjorts i samarbete med det isländska företaget Orkuvirki, för att utöka Nordurals aluminiumanläggning för råvaror på västra Island. ABB kommer att leverera ett komplett likriktare/transformatorpaket, SCADA-kontroll, plus projektkonstruktion, installation och igångsättning. Orkuvirki kommer att tillverka och installera olika enheter för elektrisk utrustning, som utgörs av produkter från ABB och andra leverantörer för distribution av högspänning och mellanspänning. "Det här kontraktet är en följd av framgångar på senare tid för omfattande lösningar för råvarutillverkare", säger Dinesh Paliwal, chef för division Automation Technologies. "Vår breda sakkkunskap inom processer kombinerad med lokalt tillverkningsstöd från Orkuvirki kommer att ge en lämplig och robust kraft- och automationslösning för kunden". Nordurals aluminiumanläggning för råvaror ägs av Century Aluminium, en stor leverantör av aluminium med hög renhet. Anläggningen ligger vid Grundartangi, cirka 45 kilometer norr om Islands huvudstad, Reykjavik. Utökningen kommer att dubblera kapaciteten för smältproduktionen från 90 000 till 180 000 ton högkvalitativt aluminium årligen. Elkraft för utökningen kommer att förses genom geotermiska källor. Igångsättningen av produktion för de nya systemen är beräknad till februari 2006. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Företagets lösningar förbättrar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens företag verkar i mer än 100 länder och har cirka 103.000 anställda. För mer information kontakta: Media Relations: ABB Corporate Communications, Zürich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 65 68 Fax: +41 43 317 79 58 media.relations@ch.abb.com För mer information kontakta: Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3805 Sweden: Tel. +46 21 325 719 USA: Tel. +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/01/20041101BIT00050/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com