ABB tar ett kontrakt värt 90 MUSD för att öka flödet av naturgas i Algeriet

ABB tar ett kontrakt värt 90 miljoner dollar för att öka flödet av naturgas i Algeriet Ny kompressorstation och uppgraderingar kommer att öka kapaciteten till rörledningssystemet 2004-11-09 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tecknat ett kontrakt värt 90 miljoner dollar med det algeriska olje- och gasföretaget Sonatrach TRC för att utöka och förbättra anläggningarna för gaskompressorer för landets rörledningssystem. Förbättringarna kommer att öka flödestakten av Algeriets naturgas. I ordern- den senaste i en serie med Sonatrach - specificeras att ABB ska konstruera och uppföra en ny gaskompressorstation vid Tin Fouye Tabankort, cirka 300 kilometer söder om raffineringscentret vid Hassi Messaoud. ABB kommer också att uppgradera en befintlig kompressorstation nära naturgasfältet Rhourde Nouss. "Det här projektet visar vårt fortsatta ledarskap för applikationsspecifika lösningar för energiindustrin", säger Dinesh Paliwal, chef för division Automation Technologies. "Genom att göra det möjligt för kunderna att producera, transportera och använda energi mer effektivt, har ABB blivit en nyckelspelare när det gäller att hjälpa till att på ett hållbart sätt ta tillvara naturresursena". Den nya kompressorstationen Tin Fouye Tabankort kommer att byggas längs den nuvarande GR1/GR2 gasrörledningen för att totalt sett öka rörledningens transportkapacitet. Uppgraderingen av den befintliga kompressorstationen vid Rhourde Nouss kommer ytterligare att öka flödeshastigheten. Det nuvarande projektet är en del av Sonatrachs 30-månaders plan för att installera sju nya turbokompressorer beräknade till 25 MW vardera och uppgradera fem kompressorer tvärs över Sahara-regionen i Algeriet. ABB har många pågående projekt tillsammans med Sonatrach, inklusive utvecklingen av en anläggning för oljebehandling i flodområdet vid Bir Berkine. Det projektet tog ABB i mitten på 2003. Enligt villkoren i det senaste kontraktet är ABB ansvarigt för teknik, inköp, konstruktion, igångsättning och uppstart av kompressorenheterna. Projektet är planerat att slutföras i september 2006. Ordern bokades under tredje kvartalet 2004. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare. För mer information: Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel. +46 21 325 719 USA: Tel. +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/10/20041110BIT00030/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com