ABB tar hem kraftorder i Förenade arabemiraten värd 104 miljoner dollar

ABB ska leverera nya transformatorstationer och utrustning för att bygga ut och stärka tillförlitligheten i kraftnät

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd 104 miljoner dollar från FEWA (Federal Electricity & Water Authority) i Förenade arabemiraten på transformatorstationer som ska bidra till att öka kraftförsörjningen i norr och tillgodose en ökande efterfrågan på elektricitet. ABB ska leverera, installera och driftsätta fem nya 132 kV transformatorstationer samt bygga ut en befintlig station. I leveransen ingår produkter såsom gas- och luftisolerade ställverk, krafttransformatorer och kondensatorbatterier samt styr- och skyddsutrustning. Projektet beräknas vara klart om cirka 15 månader. ”Dessa installationer kommer att stärka kapaciteten i kraftnätet och bidra till tillförlitliga och effektiva leveranser av elektricitet av hög kvalitet, och samtidigt minimera kraftnätets påverkan på den fysiska miljön”, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. Transformatorstationer är nyckelinstallationer i kraftnät, som omvandlar spänningsnivåer och underlättar effektiv överföring och distribution av elektricitet. De inkluderar utrustning som skyddar och övervakar elkraften. ABB är världens ledande leverantör av luft- och gasisolerade transformatorstationer, med mer än 10 000 installationer i drift världen över på spänningsnivåer upp till 1 100 kV. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.