ABB tar hem order värd 50 miljoner dollar för att öka användandet av vindkraft i Texas

FACTS-teknik från Västerås ska stärka elnätet och underlätta integration av vindkraft

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 50 miljoner dollar från Electric Transmission Texas LLC (ETT) avseende leverans av elektrisk utrustning som ska öka tillförlitligheten, stärka och underlätta integrering av vindkraft i elnätet. Ordern bokades i fjärde kvartalet 2011.

Projektet är en del av Competitive Renewable Energy Zones (CREZ) och är planerat att vara avslutat 2013. CREZ-initiativet kommer att öka andelen förnybar energi i Texas med upp till 18 gigawatt, vilket gör det till ett av världens största landbaserade vindinitiativ.

ABB ska designa, leverera, installera och driftsätta fyra static var compensators (SVC-enheter) vid två anläggningar. SVC är en del av ABB:s teknik FACTS (flexible alternating current transmission systems) som stärker kapaciteten och flexibiliteten i kraftöverföringssystem samt bidrar till utvecklingen av smartare elnät. FACTS-tekniken bidrar till att mer elkraft kan nå konsumenterna med mindre miljöpåverkan, lägre investeringskostnader och snabbare implementering än det traditionella alternativet att bygga nya kraftverk och kraftledningar. Tekniken hjälper också till att stabilisera spänningen och frekvensen samt att öka effektiviteten i kraftnät.

Det är ABB:s FACTS-enhet i Västerås som tagit hem ordern och från ABB i Ludvika levereras kondensatorer och tyristorventiler, kylsystemet kommer från ABB i Landskrona och kontrollsystem från ABB i Västerås.

”ABB har en tung meritlista vad gäller leverans av miljövänliga SVC-lösningar runt om i världen och vi har en stor installerad bas i USA”, säger Martin Gross, chef för ABB:s division Power Systems i Sverige. ”Vi är glada att få bidra till integreringen av ren vindkraft till elnätet och hjälpa till att öka nättillförlitligheten i regionen.”

ABB är globalt ledande på det växande FACTS-området med över 800 installationer i drift eller under uppförande runt om i världen.

ETT är ett joint venture mellan dotterbolag till American Electric Power (AEP) och MidAmerican Energy Holdings Company. ETT äger och driver kraftnät inom Electric Reliability Council of Texas och främst i och runt de regioner som betjänas av AEP Texas Central Company och AEP Texas North Company.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

ABB Power Systems:                                           ABB Sverige:
Ingela Hålling, Systemområdeschef Facts               Pressavdelningen
ingela.halling@se.abb.com                                    press@se.abb.com