ABB tar hem servicekontrakt i Italien värt 82 MUSD

ABB tar hem servicekontrakt i Italien värt 82 MUSD Ett fyraårigt underhållsavtal är det första för Italiens petrokemiska industri 2003-03-04 - ABB, kraft- och automationsföretaget, har tecknat ett fyraårigt servicekontrakt med ENI Group´s Enichem och Nuova Polimeri Europe på 82 MUSD där ABB åtar sig allt underhåll vid deras petrokemiska anläggningar i Ferrara, Italien. Det är det första stora fullservicekontraktet för underhåll i sitt slag som gjorts för den italienska petrokemiska industrin och täcker alla underhållsarbeten inom anläggningen som inkluderar en gummifabrik, en polyetylenfabrik och två kraftanläggningar. "I dagens affärsklimat vill våra kunder krama ur mer av sina nuvarande tillgångar," säger Dinesh Paliwal, chef för ABB:s division Automation Technology. "Vi tillför våra kunder många års erfarenheter av produkter och processer, ökar effektiviseringen i deras anläggningstillgångar och minskar underhållskostnaderna och förluster vid driftsstopp. Detta kontrakt bekräftar ABB:s position som en ledande aktör på Europas växande marknad för tillgångsstyrning." Kontraktet kräver att ABB utvecklar driftsprestandan i anläggningarna likaväl som att sörja för underhållsservice. Långsiktiga samarbetsavtal som det här medger ABB att planera, utföra och ta hand om en kunds hela tillgångsbas, inklusive underhållsarbete, reparationer och drift, indirekt underhåll och underleverantörskontrakt för förbättrad produktivitet och minskade kostnader. ABB har förhandlat serviceavtal för tillgångsstyrning med kunder inom många industrier inklusive metall, massa och papper, kemi, petroleum och läkemedel. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 139 000 medarbetare. För mer information kontakta: Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/04/20030304BIT00220/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com