ABB tar order värd 27 MUSD för att stärka energiförsörjningen i Sri Lanka

ABB tar order värd 27 MUSD för att stärka energiförsörjningen i Sri Lanka High-tech- system kommer att öka infrastrukturen för kraftdistribution 2003-12-02 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man tagit ett kontrakt värt 27 MUSD för att förstärka energiförsörjningen i Sri Lankas huvudstad, Colombo och dess industrier i ytterområden. Det är den största kraftöverföringsordern som ABB fått på Sri Lanka. "Ordern visar på vikten för ABB att närvara på marknaden i södra Asien där det är ökande efterfrågan på vår spetsteknik för att stärka infrastrukturen för kraftdistribution," säger Peter Smits, chef för divisionen Power Technologies inom ABB. "Vi har nyligen öppnat flera kontor, inklusive ett på Sri Lanka för att möta den ökad efterfrågan." Genom kontraktet med Ceylon Electricity Board kommer ABB att installera fyra transformatorstationer baserade på gasisolationsteknik (GIS) under de närmaste två åren. Kunden valde kompakt GIS-teknik därför att det är ont om utrymme i Colombo, säger ABB. Projektet inkluderar konstruktion, tillverkning, provning, montering och idrifttagning av ställverk, nya transformatorer och kringutrustning. ABB kommer att leverera 132 kV GIS, 33 kV och 11 kV GIS-enheter, krafttransformatorer och kontroll och skyddspaneler inklusive automation av transformatorsystem. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/02/20031202BIT00340/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com