ABB tar order värd 31 MUSD för att stärka kraftförsörjningen i Algeriet

ABB tar order värd 31 MUSD för att stärka kraftförsörjningen i Algeriet Projektet slutförs 20 procent snabbare än industrinorm 2003-12-16 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har tagit en order värd 31 MUSD för att installera två transformatorstationer för kraftöverföring i Algeriet. Avsikten med kontraktet, som är tecknat tillsammans med Société Algérienne de l´Ectricité et du Gaz (Sonelgaz), är att möta den ökande efterfrågan på energi i huvudstaden Alger. "En viktig faktor för att ta hem kontraktet var det tempo som ABB åtar sig att tillverka, leverera och installera utrustningen", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "Kontraktet kommer att slutföras på bara 15 månader, tre månader snabbare än industrinormen, delvis tack vare vår anpassade konstruktion". Projektet omfattar konstruktion, tillverkning, provning, montering och idrifttagning av gasisolerade ställverk (GIS), transformatorer och kringutrustning. ABB kommer att leverera 220 kV och 72 kV GIS, krafttransformatorer samt kontroll- och skyddspaneler inklusive automatisering av transformatorsystem och telekommunikationssystem. En större del av kontraktet inkluderar dragning av en 2,5 kilometer lång 220 kV-kabelanslutning inom hamnområdet. Det är den senaste ordern i en serie beställningar från Sonelgaz. Den allra senaste var ett 15 MUSD-kontrakt i juli 2003 för en GIS- transformatorstation i en stad nära gränsen till Tunisien. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. För mer information: Mediakontakter: ABB Corporate Communications, Zürich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel. +46 21 325 719 USA: Tel. +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00110/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com