ABB tecknar konsortieavtal inom järnvägssektorn i Storbritannien

ABB tecknar konsortieavtal inom järnvägssektorn i Storbritannien Projekt för att uppgradera kraftsystem för järnväg är värt 60-80 MUSD första året 2003-04-02 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, och Mowlem Railways, världsledande inom järnvägsbyggande, har tecknat ett sjuårigt ramavtal med en brittisk järnvägsoperatör, Network Rail, om att uppgradera kraftförsörjningen för pendlarlinjer i sydöstra England. Överenskommelsen är värd mellan 60-80 MUSD under det första året. "Denna överenskommelse bekräftar vår position som den prioriterade leverantören av kraftsystem för järnvägar och en tillförlitlig och långsiktig partner för järnvägsoperatörer," säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. Överenskommelsen är nödvändig för att möjliggöra driften av moderna tåg och fasa ut existerande vagnar på de mest trafikerade pendlarlinjerna i landet. Enligt ABB ska företagets styrka inom projektledning för transformatorstationer, ingenjörsarbete, uppförande och kraftprodukter kombineras med Mowlems erfarenhet av större anläggningsprojekt och elektrotekniska projekt. ABB:s del av arbetet inkluderar konstruktion, inköp, uppförande och driftsättning av nya och uppgraderade transformatorstationer och högspänningskablar. Konsortiet ABB Mowlem ska arbeta tillsammans med Network Rail och andra intressenter, inklusive järnvägsmyndigheten (Strategic Rail Authority, SRA) och tågföretagen (Train Operating Companies, TOCs) med detta komplexa projekt. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 139 000 medarbetare. För mer information: ABB Corporate Communications, Zurich Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel: +46 21 325 719 USA: Tel +1 203 750 7743 Investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/02/20030402BIT01100/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com