ABB utökar effekten och ramstorlekarna för sina ribbkylda högspänningsmotorer

2016-05-20 - Två nya ramstorlekar för den senaste generationen ribbkylda högspänningsmotorer erbjuder en lätt, kompakt lösning med större kraft per kilo än andra versioner på marknaden. Tillsammans med en oberoende certifierad IP66-klassning som tillval ger motordesignen förbättrad tillförlitlighet och förenklat underhåll.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har utökat sin NXR-serie av ribbkylda högspänningsmotorer och lagt ramstorlekarna 315 och 500 till de befintliga 355-, 400- och 450-ramstorlekarna. Effekten har ökats upp till 1 800 kW.

NXR-motorn är en av de första av sin typ som fått IP66-klassning certifierad av en oberoende part. Denna robusta skyddsnivå, som finns tillgänglig för hela produktserien, är ett viktigt steg framåt för högspännings-motorer. Det finns bara några få produkter på marknaden som erbjuder IP66-skydd. IP66 innebär att höljet är helt dammtätt och står emot starka vattenstrålar, vilket gör den perfekt för gruvdrifts- och cement-tillämpningar.

”Våra kunder har ett starkt fokus på att få ut så mycket som möjligt från sina resurser, och som en del av ABB:s strategi fortsätter vi driva på innovation, t.ex. IP66-klassningen, för att skapa mervärde för sina kunder”, förklarar Roland Wida, produktchef för stora motorer.

Motorns extra ramstorlekar och effekt utgör ett heltäckande erbjudande för tillämpningar för säkra områden, t.ex. pumpar, fläktar och kompressorer som används inom gruv-, cement-, kraft-, vatten-, olje-, gas- och petrokemiindustri.

Bland de centrala fördelarna hos motorplattformen finns hög effekttäthet, ökad tillförlitlighet och enkelt underhåll, som samtliga minskar ägandekostnaden.

Motorns nya utformning av lindningen hjälper till att öka effekttätheten, så att NXR-motorn kan ge större kraft per kilo än jämförbara typer på marknaden. Den lättare vikten gör det också lättare att frakta, lyfta och installera motorn. Genom att motorn oftast blir en axelhöjd mindre än liknande motorer på marknaden kan vikten minskas med upp till 20 procent.

Tillförlitligheten bygger på användningen av ett beprövat isoleringssystem, lagerutformning och rotorkonstruktion. Vidare ger den nya luftflöde- och kylningstekniken en jämn värmedistribution vilket ökar isoleringens och lagrens livslängd.

Härvändar och lager kan inspekteras med ett endoskop utan att ta bort lagersköldarna. Dessutom hjälper tillståndsövervakningssystemen ABB MACHsense-P och ABB MACHsense-R, som finns tillgängliga som en del av motorns breda utbud standardtillbehör, till att minska driftstopp. Systemen gör det möjligt att utföra riktat och punktligt underhålla och kan upptäcka potentiella problem på ett mycket tidigt stadium innan de blir allvarliga.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automatiseringsteknik och ger sina kunder inom installation, industri, transport och infrastruktur möjlighet att förbättra sina resultat och samtidigt minska verksamhetens miljöpåverkan. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För hjälp med de tekniska termerna i denna version kan du söka i www.abb.com/glossary

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Roland Wida, produktchef stora motorer, Svensk försäljning Motorer, Drivsystem och Kraftkonvertering
Tel: +46 21 32 90 06
Roland.wida@se.abb.com