ABB vinner 2003 års Global Energy Award

ABB vinner 2003 års Global Energy Award Batterilagringssystem har uppmärksammats som årets teknikprojekt 2003-12-18 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har vunnit "the Platts 2003 Global Energy Award" för sin del i utvecklingen av världens mest kraftfulla batterilagringssystem. Projektet "Energy Engineering Project of the Year" (Årets energiteknikpris) belönades för the Battery Energy Storage System (BESS) i Fairbanks, Alaska, ägt av Golden Valley Electric Association (GVEA). Batteriet togs i drift i augusti. "Vi är glada över att få den här uppmärksamheten för vårt exklusiva kraftöverföringssystem", säger Peter Smits, chef för ABB:s division Power Technologies. "BESS-systemet stabiliserar det lokala nätet och reducerar antalet strömavbrott med 65 procent för Golden Valleys kunder". BESS-systemet kommer att producera kraft upp till 27 MW i 15 minuter i händelse av strömavbrott och det är tillräcklig tid för att få tillbaka kraftgenereringen igen. För kortare tid kan BESS-systemet även producera upp till 46 MW. The Platts Global Energy Awards har nu på sitt femte år blivit ett av de mer prestigefyllda priserna inom industrin. Det var nära 200 nominerade i konkurrens från alla kontinenter och inom varje energiområde det här året. The Energy Engineering Project of the Year Award uppmärksammar innovationer, praktiskt arbete och åtaganden när det gäller säkerhet och miljö. Platts (www.platts.com) är en global ledare när det gäller att skaffa information om energi. Under nästan ett sekel har kraftindustrin ansett Platts som den mest tillförlitliga källan för oberoende industrinyheter. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. För mer information: ABB Power Technologies Klaus Treichel Tel: +41 43 317 4536 Fax: +41 43 317 4538 klaus.treichel@ch.abb.com BB Sverige Per-Lennart Berg Tel: 021-32 32 32 press@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT01160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT01160/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com