Jürgen Dormann efterträder Percy Barnevik som ABB:s styrelseordförande

Jürgen Dormann efterträder Percy Barnevik som ABB:s styrelseordförande. 2001-11-21 - Percy Barnevik meddelar idag att han lämnar posten som styrelseordförande och styrelsemedlem i ABB. Jürgen Dormann, idag en av styrelsemedlemmarna i ABB och styrelseordförande i Aventis, har blivit vald av styrelsen till ny ordförande. "Efter fem år som styrelseordförande i ABB har jag beslutat mig för att lämna posten och lämna plats till en ny styrelseordförande som kan förbereda nomineringar till ny styrelse vid den kommande bolagsstämman i mars nästa år. Jag tar också med mig min del av ansvaret för att ABB inte har gått så bra under de sista åren nu när jag slutar," säger Barnevik. "ABB är bra positionerat både vad det gäller produkter och på marknaden och jag har fullt förtroende för den nuvarande ledningen och dess strategi. Jag är övertygad om att ABB, under Jörgen Centermans ledning kommer att visa på en stark utveckling under de kommande åren," tillägger Barnevik. Dormann säger: "ABB genomgår nu en viktig förändring som kommer att leda till en stark position." Han påpekar att Barnevik har varit en del av företaget under 22 år, åtta år som direktör för ASEA, nio år som direktör för ABB och de sista fem åren som styrelseordförande. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. Barnevik, född 1941, är styrelseordförande i Investor, AstraZeneca och Sandvik, och medlem i General Motors styrelse. Jürgen Dormann, född 1940, är styrelseordförande i Aventis, och har tidigare varit styrelseordförande i Hoechst AG. Han är medlem i IBM och Allianz styrelser. För mer information kontakta: Media Relations: ABB Corporate Communications Per-Lennart Berg Tel: +46 21 32 50 25 Vx: +46 21 32 50 00 E-post: per-lennart.berg@se.abb.com ABB Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 1 317 7266 Sverige:Tel: +46 21 32 57 19 USA Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00610/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/21/20011121BIT00610/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com