Konceptställverk AX1-e förenar låg miljöpåverkan och goda driftegenskaper

Konceptställverk AX1-e förenar låg miljöpåverkan och goda driftegenskaper 2003-05-05 - I ett samarbete mellan ABB och Vattenfall pågår för närvarande fältprov på ett nytt konceptställverk. Fältprovet, som sker i en 10 kV transformatorstation hos Vattenfall Sveanät, påbörjades strax efter jul. Fältprovet är delfinansierat av Statens Energimyndighet. Konceptställverket kännetecknas av goda elektriska kopplingsegenskaper med liten störning på anslutna apparater, samt låg miljöpåverkan tack vare att själva brytförloppet hanteras via halvledarteknik. Konceptställverk bygger vidare på ABB:s modernaste produktplattform AX1. Ny teknologi prövas här för framtida produkter för god elkvalitet och reducerad miljöpåverkan. Under Elfack som äger rum i Göteborg, 5-9 maj 2003, kommer AX1-e egenskaper presenteras för allmänheten. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 139 medarbetare. För mer information kontakta: ABB Hans Gleimar Tel: 0240-782205 000 GSM: 070-5915106 hans.gleimar@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/05/20030505BIT00310/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/05/20030505BIT00310/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com