Lena Nyberg utsedd till Digital Lead för ABB Sverige

2017-06-19 – Lena Nyberg har utsetts till Digital Lead för ABB Sverige med start den 1 juni 2017. Rollen innebär att driva ABB Ability för ABB Sveriges räkning både vad gäller teknik och i affärer. Lena Nyberg kommer att vara ansvarig för uppbyggnad och utveckling av ABB Ability Customer Center i Västerås, som blir en mötesplats för kunder och partners.

ABB Ability är samlingsbegreppet för ABB:s digitalt uppkopplade enheter, system och tjänster som används i syfte att öka produktiviteten, halvera underhållskostnaderna och minska energianvändningen.

Lena Nyberg har arbetat på ABB i 30 år och har haft flera olika roller inom främst marknad och försäljning på divisionen ABB Industrial Automation i Sverige. Hon har tidigare varit marknadschef för ABB:s affärsenhet Control Technologies i norra Europa.

Som Digital Lead kommer Lena Nyberg att rapportera till Johan Söderström, vd för ABB Sverige samt till Eva Kvist Östgren, chef för ABB Svensk Försäljning, och vara placerad i Västerås.

”Med Lena Nyberg som Digital Lead för ABB Sverige förstärker vi erbjudandet till våra kunder med ABB Ability. Vi ser stora möjligheter framåt och digitaliseringen stärker konkurrenskraften både lokalt och globalt. Med ABB Ability Customer Center på plats kommer vi att få en unik möjlighet att visa, och tillsammans med våra kunder och partners utveckla, hur digitalisering kan förstärka dem och samtidigt lyfta svensk industri”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com.

I Sverige har ABB ungefär 8 600 medarbetare och finns på cirka 30 orter. Svenska ABB är ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 000 medarbetare och Ludvika med cirka 2 700 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef