Michel Demaré börjar på ABB som ny finanschef

Michel Demaré börjar på ABB som ny finanschef 2004-11-01 -ABB meddelade idag att Michel Demaré, idag finanschef (CFO) för Baxter International Europaverksamhet, börjar på ABB som finanschef och medlem av koncernledningen den 1 februari 2005. Demaré, 48, är belgisk medborgare och kommer till ABB efter en internationell karriär hos Dow Chemical Company (1984 - 2002) och senast ifrån Baxter International, en amerikansk läkemedelskoncern. "Med Michel Demaré, stärker vi vår ledningsgrupp en finansexpert som är en duktig lagspelare och som har en mångkulturell erfarenhet," säger ABB:s styrelseordförande och koncernchef Jürgen Dormann. "Med sin erfarenhet kommer Michel Demaré att spela en nyckelroll i arbetet för att nå de mål 2005 som vi har förbundit oss till samt att hålla ABB kvar på vägen mot en lönsam tillväxt". Dormann sa att ABB:s styrelse utsåg Demaré efter en urvalsprocess som innefattade både styrelsen och tillträdande koncernchefen Fred Kindle. Kindle kommer att ta över efter Dormann som koncernchef för ABB den 1 januari 2005 och Dormann fortsätter som styrelseordförande. Demaré började vid Dow Chemical 1984 som finanschef i Bryssel. Efter en rad positioner i Frankrike och vid Dow:s huvudkontor i Amerika flyttade han till det europeiska huvudkontoret i Zürich 1992. Han blev finanschef för divisionen Polyolefin 1997. 2002 började Demaré vid Baxter Europe som vice vd och finanschef med placering i Zürich. Demaré efterträder Peter Voser vilken nyligen slutade på ABB för att återgå till Shell som finanschef. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare. För mer information: Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Thomas Schmidt, Wolfram Eberhardt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel. +46 21 325 719 USA: Tel. +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/11/01/20041101BIT00170/wkr0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com