Ny chef för ABB:s svenska robotverksamhet

Ny chef för ABB:s svenska robotverksamhet Anders Nylander blir ny chef för ABB:s robotverksamhet 2004-08-25 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att Anders Nylander blir affärsområdeschef för Robotics & Manufacturing från och med den 1 oktober 2004. Nylander efterträder Kai Wärn som lämnar ABB för arbete utanför koncernen. Anders kommer även att leda den globala affärsenheten Products, vilket har huvuddelen av sin verksamhet förlagd till Västerås. Anders kommer att ingå i ledningsgruppen för Manufacturing Automation ett av tre affärsområden inom divisionen Automation Technologies. Anders Nylander är 42 år och har arbetat inom ABB sedan 1982 i olika befattningar, främst inom ABB:s verksamhet för motorer och stora maskiner. Under de senaste åren har han varit chef för de svenska enheterna för växelströms- och likströmsmotorer i Västerås. Enheten Robotics & Manufacturing inom ABB Automation Technologies AB har cirka 1 150 medarbetare i Västerås, Laxå, Olofström och Göteborg och ansvarar för utveckling, tillverkning och försäljning av industrirobotar och utrustning för robotiserad bågsvetsning. Enheten levererar produkter och systemlösningar till fordons- och tillverkningsindustrin över hela världen. ABB AB Per-Lennart Berg, presschef Tel: 021-32 32 32 E-post: press@se.abb.com ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 105 000 medarbetare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT20380/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/25/20040825BIT20380/bild.html Bilder

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com