Ny chef för ABB Sveriges informations-system

Ny chef för ABB Sveriges informations-system 2003-12-12 -- Jens Nielsen är från och med den 1 januari 2004 chef för informationssystem (IS-chef) för ABB AB samt divisionerna Automation Technologies och Power Technologies. "Jens Nielsen kommer att vara ansvarig för IS-verksamheten i Sverige. Det är viktigt för oss att ha en sammanhållande kraft för IS-frågorna som får allt större betydelse i affärsverksamheten", säger Sten Jakobsson, vd för ABB Sverige. Jens Nielsen kommer närmast från en vd-tjänst för tillverkningsföretaget MPI Teknik AB. Han har dessförinnan arbetat inom ABB sedan 1990, bland annat som business controller samt chef för Fläkt i Växjö. "ABB är mitt uppe i arbetet med att avyttra verksamheten inom Business Systems (IT-konsultverksamhet). I den fortsatta processen måste vi ha ett tydligt regelverk och en en god beställarkompetens", säger Jens Nielsen. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare. ABB Sverige har 10 500 medarbetare och intäkter på omkring 22 miljarder kronor, varav två tredjedelar från export. För mer information, kontakta ABB:s informationsavdelning i Sverige Tel: 021-32 32 32 press@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/12/20031212BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/12/20031212BIT00710/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com