Ny personaldirektör för ABB i Sverige

Ny personaldirektör för ABB i Sverige 2003-10-01 - Lena Eliasson, 36, är från och med den 1 oktober 2003 ny personaldirektör för ABB i Sverige och medlem av ledningsgruppen. Lena Eliasson efterträder Carina Malmgren Heander, som gått till ett arbete utanför ABB. "Det är viktigt för oss att ligga i topp som attraktiv arbetsgivare. Lena Eliasson har under sin tid som chef för vårt HR Center visat att hon kan leda en organisation i förändring," säger Sten Jakobsson, vd för ABB i Sverige. Lena Eliasson har arbetat inom ABB sedan 1990 och kommer närmast från en tjänst som chef för HR Center, ABB:s centrala enhet för alla former av personalfrågor från rekrytering till utveckling av medarbetare. Dessförinnan har hon arbetat med personalfrågor, varit managementkonsult, försäljare och marknadskommunikationschef. Hon har även deltagit i ABB:s traineeprogram. "ABB är mitt uppe i arbetet med att bygga en lönsam och konkurrenskraftig verksamhet. I den processen är medarbetarna den viktigaste motorn," säger Lena Eliasson. Ledningen för ABB i Sverige består av följande personer: Sten Jakobsson vd för ABB i Sverige samt chef för division Automation Technologies Per Haugland chef för division Power Technologies Harriet Piscator finansdirektör Lena Eliasson personaldirektör Ingalill Östman informationsdirektör ABB i Sverige (www.abb.se) har 10 500 medarbetare och en omsättning på omkring 22 miljarder kronor, varav två tredjedelar från export. De största verksamhetsorterna är Västerås med drygt 5 000 medarbetare och Ludvika med cirka 2 400 medarbetare. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 133 000 medarbetare. För mer information, kontakta ABB:s informationsavdelning i Sverige Tel: 021-32 32 32 press@se.abb.com Bild på Lena Eliasson finns att ladda ner från abb.se/Mediacenter/Bildarkiv/Ledningen, ABB i Sverige. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00750/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/01/20031001BIT00750/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com