Världspremiär för ABB I-Rs nya frässystem!

Världspremiär för ABB I-Rs nya frässystem! 2003-05-14 -- Nu presenterar ABB I-R Waterjet Systems AB ett nytt mekaniskt bearbetningssystem, Cutting Box Routing S. ABB I-R har tidigare varit helt fokuserade på robotiserad vattenskärning och är världsledande inom detta område. Den nya bearbetningscellen är ABB I-Rs första egendesignade frässystem. Det är speciellt utvecklat för bearbetning av inrednings- och utvändiga detaljer i mjukare material såsom plast och kompositer, främst till applikationer inom bilindustrin. "Att lägga fräsning av organiska material till vårt väletablerade produktsortiment innebär att vi kan erbjuda våra existerande och nya kunderna ytterligare en möjlighet att välja den optimala bearbetningsprocesen", säger Sten Camitz, VD. Världspremiären sker vid en kunddag för skandinaviska kunder på ABB I-Rs huvudkontor i Ronneby den 15 maj. Förutom invigningen av frässystemet kommer ABB I-R även att visa några av sina bästsäljande vattenskärningssystem. Kunddagen genomförs i samarbete med ABB Automotive & Manufacturing och gästerna kommer därför även kunna ta del av ABB:s övriga erbjudande till bilindustrin. I höst ska sedan Cutting Box Routing S ut på turné till Tyskland i mitten av september, till England i början av oktober och därefter vidare ut i världen. "Även om detta är vårt första egna system är vi långt ifrån noviser på området", säger Mats Sandgren, säljansvarig för Skandinavien. "Vår nya produkt bygger på lång erfarenhet och processkunnande inom området från vår tyska enhet, som vi nu införlivat i organisationen". Vidare berättar Mats att det finns en lång rad mycket intressanta referenser inom tysk bilindustri. Frässystemet, liksom vattenskärningssystemen, bygger på en standardplattform som med hjälp av olika tillval enkelt anpassas till varje kunds specifika processkrav till exempel gällande bearbetat material, noggrannhet, produktionskapacitet och befintliga lokaler. Cutting Box Routing S erbjuder en effektiv, flexibel, precis och ekonomisk process. Fräsverktyget monteras på en höghastighetsspindel som roterar med en hastighet på upp till 50.000 varv/minut. Höghastighetsspindlen styrs av en ABB IRB 2400/16 robot. Det gör att periferiskärning och bearbetning av ytor och hål utförs snabbt och smidigt. För maximal effektivitet är boxen utrustad med en svängvägg med två arbetsbord. Detta möjliggör för roboten att arbeta även då operatören laddar och lossar. Detaljen fixeras på bordet med hjälp av vakuum eller klämmor. Då detaljen är på plats vänder svängväggen och roboten kan börja arbeta. Under tiden laddar operatören nästa detalj på det andra arbetsbordet. Skräp transporteras ut ur boxen på ett rullband. För enkel processkontroll är PLC med touch-screen standard. För operatörens säkerhet är även en rullport standard. För att garantera frässystemet ett långt liv i produktion erbjuder serviceavdelningen allt från reservdelar och regelbundet underhåll till off-lineprogrammering av robotarna. ABB I-R Waterjet Systems AB med huvudkontor och produktion i Ronneby är den globalt marknadsledande leverantören av robotiserade 3-dimensionella vattenskärningssystem. I dag finns mer än 400 Cutting Box system levererade till kunder över hela världen. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 139 000 medarbetare. För mer information kontakta: ABB Automotive & Manufacturing Göran Stensson, Vice VD Tel: 021-34 45 87 goran.stensson@se.abb.com Johan Madesäter, Marknadsansvarig Tel: 021-34 45 18 johan.madesater@se.abb.com ABB I-R Waterjet Systems Sten Camitz, VD, tel 0457-345 16, sten.camitz@se.abb.com Mats Sandgren, försäljningschef, Skandinavien, tel 0457-345 12, mats.sandgren@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/14/20030514BIT00030/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en teknikledare som driver den digitala omställningen av industrier. Med över 130 år av innovation har ABB fyra kundfokuserade, globalt ledande affärsområden: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som stöttas av den digitala plattformen ABB Ability™. ABB:s verksamhet Power Grids kommer att avyttras till Hitachi under 2020. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 144 000 medarbetare. www.abb.com