• Essvision/

Abous kund nominerad till eDiamond Award för projektet “Ett gemensamt e-samhälle i Värmland"

Report this content

Stockholm, 9 oktober 2013 - Leverantören bakom projektet till Karlstads kommun är Addnode Groups dotterbolag Abou AB. Tillsammans med Karlstads kommun har Abou utvecklats sin marknadsledande e-tjänsteplattform till en regionsplattform som lanserades i Värmland i februari 2013.

Regionsplattformen har förenklat för medborgarna och samarbetet sparar pengar för de enskilda kommunerna i Värmland. Resultatet har blivit att även de mindre kommunerna i Värmland, som tidigare inte haft tillräckligt med resurser, kan erbjuda sina medborgare e-tjänster. Medborgaren kan vidare följa alla sina ärenden med e-legitimation oavsett vilken kommun som handlägger ärendet.

eDiamond Awards delas ut i samband med E-förvaltningsdagarna som hålls 9-10 oktober 2013. Utmärkelsen går till den organisation som under året utvecklat tjänster som underlättat kontakten för Sveriges medborgare och företagare med fokus på nytta i sparad tid eller pengar.

Initiativtagare till projektet, Karlstad kommun, är även nominerade till Sveriges IT-kommun 2013. Detta pris delas ut till den kommun som har lyckats bäst med att använda IT och digitaliseringens möjligheter för att utveckla verksamheterna, demokratin och kommunen som helhet.

Peter Kolnhofer, VD Abou AB

Om Abou
Abou utvecklar innovativa IT-lösningar med Lean som en stor inspirationskälla. Vi kombinerar ny teknik, verksamhetsutveckling och design för att skapa enkla, intuitiva och visuella produkter som engagerar och skapar nyfikenhet i organisationer.

Vår kärnprodukt heter Automaten – en standardiserad e-tjänsteplattform som används av ett 40-tal kommuner i Sverige. Den har vi utvecklat tillsammans med våra kunder, precis som våra andra produkter. Vi tror att det blir bäst så – att placera oss ute i verksamheten och förstå hur våra kunder arbetar, för att sedan bygga riktigt vassa IT-lösningar som skapar ett högt värde.

Abou AB är en del av Addnode Group AB som 2012 omsatte 1365 MSEK och är noterat på NASDAQ OMX Nordic List, Small Cap.

Taggar: