Acando Norges självkörande buss nu i trafik

Under de senaste två åren har Acando genomfört demonstrationer av självkörande minibussar i hela Norge och över 15 000 personer har testat bussen hittills. I januari i år öppnades det för tester av självkörande fordon i Norge. Bostadsföretaget OBOS var snabba på bollen och planerar självkörande minibussar på vägarna under våren och sommaren.

Detta kommer att bli Norges första projekt med självkörande bussar i trafiken. Bussarna kommer initialt att köras på korta sträckor. Hastigheten är cirka 15 km/h, och bussen tar upp till 12 passagerare. Projektet genomförs med stöd från Bærums kommun och konsultbolaget Acando.

OBOS planerar också att testa bussarna på flera ställen.
- Vårt mål är att lära oss hur en sådan tjänst fungerar i större stadsutvecklingsområden. OBOS planerar inte att driva ett bussföretag, men vi vill fortsätta utvecklas. Genom att utföra projektet kommer vi att ta reda på om självkörande bussar kan lösa ett transportbehov eller ett trafikproblem för människor, säger Daniel Kjørberg Siraj, vd för OBOS.

Självkörande minibuss – en säker trafikant

Det var Acando som för två år sedan introducerade den elektriska självkörande minibussen på den norska marknaden. Företaget har genomfört demonstrationer av bussen i hela Norge.

- Att vi har en lag som tillåter tester av självkörande fordon på norska vägar, är början på en transportrevolution, menar Sven Ivar Mørch, vd för Acando Norge.

Bussen styrs med artificiell intelligens. Den körs med låg hastighet och bromsar för alla hinder som kommer i dess väg.

- Pilotprojektet med OBOS är väldigt spännande och vi ser verkligen fram emot det. OBOS är ett innovativt och nyskapande företag, och det är särskilt spännande att det är en bostadsutvecklare som är först med att testa självkörande bilar. Smart mobilitet och självgående teknik kommer att påverka hur ett antal industrier arbetar, säger Sven Ivar Mørch.

Anna Ohlsson, Head of Marketing and Communications, +46 (0)70 413 4179, anna.ohlsson@acando.com
Sven Ivar Mørch, vd Acando Norge, +47 908 46 984, sven.ivar.moerch@acando.no

Acando är konsultbolaget som med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden - innoverar, effektiviserar och mobiliserar organisationer till hållbar förändring. Koncernen har cirka 1900 anställda fördelade på fem länder. Acando omsatte över 2,4 miljarder kronor 2017 och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Om OBOS:
OBOS BBL är en medlemsorganisation med över 435 000 medlemmar. Sedan 1929 har de försett sina medlemmar boenden och hanterat dessa på ett säkert sätt.