AcandoFrontec och TDC övertar verksamheten i Frontville

AcandoFrontec och TDC övertar verksamheten i Frontville Frontville AB har sedan 2000 bedrivit ASP- och konsultverksamhet baserat på affärssystemet Axapta från Microsoft. AcandoFrontec stärker nu sin kompetens inom Axapta genom att ta över konsultdelen i Frontville inkluderande både konsulter och projektavtal. TDC (f.d. Tele Danmark), en ledande leverantör av ASP-lösningar, förvärvar samtidigt Frontvilles ASP-verksamhet. I samband med affären tecknas också ett samarbetsavtal mellan AcandoFrontec och TDC, för att gemensamt erbjuda kunder på den svenska marknaden en ASP-baserad Axapta-lösning. Frontvilles huvudägare är riskkapitalbolaget b-business partners. - Frontville har sedan starten byggt upp en unik kompetens kring ASP- lösningar och Axapta. När nu AcandoFrontec och TDC satsar offensivt på att ytterligare förbättra sina positioner inom dessa områden, ser Frontvilles aktieägare det som ett bra tillfälle att vara med och driva den konsolidering som för närvarande sker i marknaden. Frontvilles ca 200 kunder kommer i och med dessa förvärv att få större leverantörer med bredare tjänsteutbud, säger Anders Rydin, ordförande i Frontville AB. - För AcandoFrontec innebär avtalet att vi snabbare får in både konsulter och kunder inom Axapta-området. Bland de kunder som vi övertar i samband med affären finns bl.a. SEB. Många kunder använder idag de stora och heltäckande affärssystemen för sina koncernövergripande funktioner, medan man på mindre enheter söker efter enklare och mindre system. Vi bedömer att marknaden för Axapta, som ett komplement till de stora affärssystemen, kommer att vara en framgångsfaktor i närtid, säger Lars Wollung VD AcandoFrontec. - I och med lagändringar som antogs av Sveriges riksdag 2003-12-04 Nya faktureringsregler för mervärdesskatt (SkU15), så får TDC genom sitt dotterbolag ServiceHosting A/S nu möjligheten att erbjuda svenska kunder ServiceHostings ASP-lösning. Vi ser köpet av Frontvilles ASP-verksamhet som en språngbräda till den svenska marknaden, säger Jørn Rejndrup, VD för ServiceHosting A/S. För mer information: Lars Wollung, VD AcandoFrontec 0730-211425 Jørn Rejndrup, VD ServiceHosting A/S +45 70 33 16 00 (ett dotterbolag till TDC) Eric Wallin, VD Frontville AB 0703-297774 AcandoFrontec erbjuder en kombination av omfattande verksamhets- och IT- kunnande. Baserat på erfarenheter från framgångsrika projekt har vi skapat paketerade erbjudanden inom många viktiga områden. Vår specialitet är affärsintegration där vi tillsammans med kunden identifierar och realiserar snabba förbättringar av både processer och IT-stöd. AcandoFrontec har idag ca 600 anställda på 6 kontor i Sverige från Sundsvall i norr till Malmö i söder. ServiceHosting A/S är en av världens främste leverantör av ASP-lösningar och lösningar till revisorer. ServiceHosting har levererat affärssystemet Microsoft Axapta via ASP sedan 2000 och har idag 2500 kunder från hela världen. ServiceHosting är till 75% ägt av TDC, Danmarks största telecom-företag med 18000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00780/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/11/20031211BIT00780/wkr0002.pdf

Acando is now a part of CGI